Nu kan du beställa den svenska elbilen Tian

2020-08-24 14:27  

Ecoist har öppnat orderböckerna. Så mycket kostar Tian, elfordonet med plats för två.

Ingenjören från Vejbystrand utanför Ängelholm anser sig ha skapat det mest miljövänliga pendlarfordonet – och äntligen tar Ecoist klivet ut på marknaden. För nu har Thomas Koch öppnat orderböckerna och börjat bygga en förserie om 20 exemplar av modellen Tian.

– Förseriebilen kommer att vara ganska basic, för att vi ska komma igång. Nu vill vill se hur kunderna använder den och få deras feedback. Vi vill involvera dem och låta förseriekunderna vara med och påverka den färdiga produktionsmodellen, säger Thomas Koch till Ny Teknik.

Tidigare feedback från hugade spekulanter fick Thomas Koch att göra plats för en medpassagerare alternativt extra packning, detta utöver utrymmet ovanför bakhjulet. Trots det är Ecoist Tian inte en egentlig elbil utan en trehjulig lätt motorcykel (L5E) som får köras på B-körkort. 

Provkörning: Audi E-tron Sportback 55 – ”Form vinner över funktion” 

Koch konstaterar att den här typen av små elfordon är långt vanligare i Centraleuropa, och en stor del av intresset kommer nu från utlandet – till och med utanför Europa. Men även från Sverige, och just nu har hemmaplan företräde. 

– De första 20 i förserien ska vi försöka hålla i Sverige, för det är viktigt att vi får en bra feedback och snabbt kan hjälpa kunderna när det uppstår sönder. Jag har ju tidigare erfarenhet av fordonsbranschen, och det är alltid något som strular i början, säger han. 

Ecoist elbil Tian. Foto: Ecoist

Prislappen landade på 185 000 kronor. Då får man en räckvidd på 180 km, och topphastigheten har höjts till 110 km/h – vilket innebär att fordonet även kan hänga med under avstickare på motorvägen.

Vilka som levererar motor och battericeller vill Thomas ännu inte avslöja, men själva batteripacket har Ecoist satt samman på egen hand. Det består av koboltfria litium-järnfosfat-celler och levererar 10 KWh. 

– Det ger lite mindre energidensitet än litiumjonbatterier, och batteripacket går inte att snabbladda. Men det ger mycket mindre miljöpåverkan i och med att det krävs mindre energiresurser och mindre naturresurser, säger Koch. 

Läs mer: Provkörning: Audi E-tron Sportback 55 – ”Form vinner över funktion”

Det tar samtidigt bara 1-1,5 timme att ladda att helt tomt batteri, beroende på utrustningen. Tian är 330 cm lång med en bredd på 146 cm – och drivning på bakhjulet. Den första bilen kommer sannolikt ha en kaross av polyester och glasfiber men Ecoist tittar nu på en plast som är förstärkt med jutefiber, samt andra icke oljebaserade plaster. 

I dag har verkstaden flyttat tillbaka till Ängelholm. Nu hoppas Thomas Koch få folk att nappa på erbjudandet om att investera i företaget.

(Texten har uppdaterats)

John Edgren

Mer om: Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt