Northvolts laddstation har ett eget energilager

2019-12-06 13:30  

Ett första skyltfönster för att visa vad tekniken går för. Tillsammans med Mälarenergi satsar Northvolt på energilagring i kombination med elbilsladdning.

Till sommaren ska Rocklunda i Västerås stoltsera med en ny svensk energilösning. Northvolt i samarbete med Mälarenergi inviger då en laddstation för elbilar som är kombinerad med ett energilager. Den svenska batteri-startupens bidrag ska göra att effekttopparna för laddstationen kapas med mer än 80 procent.

– Vi tror att ett elektrifierat transportsystem kombinerat med en ökad urbanisering kommer göra att energibolag snabbt måste förstärka sina nät på ett flexibelt sätt. Vi hoppas att det här ska visa nyttan av vår lösning, säger Emad Zand, chef för energilösningar på Northvolt.

Batterilagret vid stationen i Rocklunda är på 320 kWh med en maximal uteffekt på 220 kW. Den är den första i sitt slag från Northvolt men inte den sista. Samarbetet med Mälarenergi innehåller planer på ytterligare två laddstationer. Dock är det inte officiellt var dessa kommer att hamna.

Inköpta batterier till egen tillverkning har startat

Northvolt ser stationerna som ett skyltfönster för en ny energilösning.

– De här är ett första bevis på att tekniken verkligen kan göra det som vi batteritillverkare säger att den kan. Det här är i en liten skala, men det visar effekten som batterier kan ge, säger Emad Zand.

Läs mer: Svensk premiär för batterier i elnätet

Så hur mycket kostar en lösning som den i Rocklunda? Och är det ett system som gagnar energibolagen eller elbilsägarna?

Emad Zand vill inte berätta om prisläget, och hänvisar till att stationen och energilagret i Rocklunda inte är en kommersialiserad produkt. Det pilotsystem som kommer att installeras i Västerås består av inköpta celler, men så fort Northvolts egen produktion är igång så blir det egentillverkade. Och i takt med att serietillverkningen startar blir det billigare.

– Det är svårt att prata om kostnader kring pilotprojekten men i varje fall i våra simuleringar så ser vi att det är konkurrenskraftigt att bygga ett batteri. Sen tycker jag att konsumenten är den stora vinnaren i slutänden. För batterier möjliggör. Jag tycker att vi måste lyfta frågan och se på energi ur ett annat perspektiv. Sverige är ett modernt industriland, och det är ju hål i huvudet att en svensk stad är effektbegränsad så att de inte kan koppla på nya abonnenter. Batterier gör att bageriet som vill bygga ut kan göra det och att elbilsägare kan ladda. Vi måste investera i och bygga ut ett grönt energisystem och det skulle gå mycket snabbare om man implementerade batterier i elsystemet.

Batterier kan användas för frekvensreglering av elnätet

Att ha batterisystem vid elbilsladdare är en början på den resan, men det är bara en tillämpning bland många.

– Batterier är ett verktyg som kan användas i flera olika applikationer. De kan användas för frekvensreglering i nätet och de kan användas vid vind- eller solkraftverk för att effektreglera. Men vi tittar även på stora vattenkraftverk som behöver ta upp eller ner sin effekt och då kan ha batterier som flexlösning. Vi för flera diskussioner, men vi är selektiva med de piloter vi gör, säger han.

Läs mer: Här lagras energi motsvarande 150 000 Teslabatterier

Northvolts chef för energilösningar säger att vi snart kommer att få se fler alternativ där batterier spelar en viktig roll.

– Gruvindustri, färjor och marina system. Ni kommer få se mer av Northvolt framöver, säger Emad Zand.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt