Norska elbilsfantasten Ståle Frydenlund: Så blir Sverige lika framgångsrikt som Norge

2018-12-05 07:46  

Norge slår alla på fingrarna när det kommer till elbilar. Ståle Frydenlund från Norsk Elbilforening har många tips på hur Sverige kan sätta fart på utvecklingen.

Ståle Frydenlund, senior rådgivare och testledare på Norsk Elbilforening, gästade nyligen den svenska elbilsmässan E-Car Expo i Göteborg. Där gav han sina bästa tips på hur Sverige kan skynda på sin omställning.

Elbilarna utgjorde 45 procent av Norges nybilsförsäljning i september i år. Det innebar ett nytt världsrekord. Landets omställning av fordonsflottan är numer världskänd och drivs till stor del av kraftfulla incitamentsprogram.

Läs mer: Subventionerade elbilar försvinner till Norge

Så ska Sverige lyckas

Sverige har visserligen den tredje högsta försäljningen av laddbara bilar i världen per capita. Men med våra 6 procent under 2017 ligger vi fortfarande långt efter Norges 39 procent.

Ståle Frydenlund föreslår därför att Sverige ska:

  • Införa trängselskatt i fler städer. Förutom Stockholm och Göteborg som redan har skatten bör i första hand Malmö, Uppsala, Upplands Väsby/Sollentuna, Västerås, Örebro, Linköping, Helsingborg och Jönköping följa efter. Elbilar ska helt slippa att beläggas med trängselskatt.
  • Garantera elbilar fri parkering i städer.
  • Ge elbilar tillträde till bussfiler, vid behov kräva minst två personer i bilen.
  • Kräva att nybyggda parkeringsgarage och bostadsrätter utrustas med laddinfrastruktur.

Flera av förslagen är hämtade direkt från Norge och de handlar om åtgärder som gör elbilen fördelaktig att äga i längden – inte bara vid inköp. Enligt Ståle Frydenlund är den typen av incitament minst lika viktiga som ett billigare inköpspris.

Han hade också med sig resultatet från en enkätundersökning som visade att 92 procent av de norska elbilsägarna var nöjda eller mycket nöjda med sitt fordon. 82 procent av elbilsägarna hade återigen valt en elbil när det var dags för byte. 8 procent hade valt en laddhybrid och bara 4 procent en bil med bara förbränningsmotor.

– Vi menar att Sverige bör följa Norges exempel, sa han.

Läs mer: De köper Volvos första självkörande lastbilar

Kritik för oljerikedom och svensk bonus

I den efterföljande paneldiskussionen deltog flera politiker, bland annat riksdagsledamöterna Johan Büser (S) och Rickard Nordin (C). Diskussionen kom mest att handla om miljözoner och bonus/malus men också om trängselskatt och parkeringar. De flesta var överens om att mycket fanns att göra. Men konkreta löften saknades vilket väl ska ses i ljuset av det rådande parlamentariska läget.

Flera av paneldeltagarna påpekade att de ekonomiska förutsättningarna för omfattande incitamentsprogram ser annorlunda ut i Norge. Den underliggande meningen tycktes vara att Norge finansierar fordonsomställningen genom sina stora oljeintäkter. Något som gjorde Ståle Frydenlund frustrerad, berättade han efteråt för Ny Teknik.

– Det påpekas alltid hur rika vi är... Men det handlar inte om att vi subventionerar elbilar. Du kan köpa en bränsletörstig bil om du vill. Men då får du betala för föroreningarna det medför, sa han.

Han fick också ta emot kritik för de senaste månadernas rapporter som visar på en omfattande norsk import av svenskköpta elbilar, vilka därmed har kunnat dra nytta av den svenska bonusen på 60 000 kronor. Ståle Frydenlund påpekade efter diskussionen att han förstås förstod att det inte var tänkt att gå till på det viset men att Norge tacksamt "tar alla bilar vi kan få".

– Det är snarare ett sjukdomstecken på hur den svenska marknaden fungerar, sa han.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt