”Metaverse känns avlägset – trots Metas enorma vr-satsning”

2022-10-13 15:40  

ANALYS. Quest Pro banar väg för en helt ny typ av vr-användare, säger Oculuschefen Mark Rabkin till Ny Teknik. Men det breda genombrottet för metaverse känns fortfarande avlägset, skriver tidningens Kalle Wiklund.

Teknikstrul kan tydligen drabba vem som helst – höga chefer på Facebooks moderbolag Meta inräknade. Det fick Ny Teknik erfara när vi, som enda svensk tidning, deltog i ett digitalt rundabordssamtal på onsdagskvällen med Mark Rabkin, ansvarig för Metas vr-satsning på Oculus.

Satsar på företagsanvändare

I tisdags presenterade sociala mediejätten vad som ska bli nästa steg i satsningen på virtuell verklighet och metaverse. Den stora nyheten var Meta Quest Pro, en 20 000-kronors vr-hjälm fullpackad med ny teknik. Målgruppen är tydlig: Med den prislappen är vr-hjälmen framför allt tänkt till företag och så kallade professionella användare.

Mark Rabkin, chef för Oculus hos Meta, Facebooks moderbolag. Foto: Meta

Under onsdagens rundabordssamtal tog det först tid för Mark Rabkin att kunna ansluta hemifrån, och sedan fick han plocka ut sina dyra in ear-hörlurar eftersom mikrofonproblem gjorde det svårt för reportrarna att höra vad Oculuschefen hade att säga.

"Metaverse är på gång redan nu"

När väl samtalet kom i gång upprepade Mark Rabkin budskapet som bland annat Mark Zuckerberg har fört fram tidigare: Metaverse är på gång, och det kommer att bli stort.

Läs mer: Mark Zuckerberg: Virtuella ben är riktigt svårt

Däremot, menade han, kommer vägen mot det stora genombrottet kanske inte vara helt linjär. Redan nu ser man tydliga tecken på det växer fram olika grupper på Horizon Worlds, som är Metas vr-plattform – som exempel nämner Mark Rabkin olika virtuella standup-klubbar. 

Horizon worlds finns i dagsläget till vr-headsetet Oculus Quest 2. Foto: Meta

På sikt kommer det skapas en ny typ av metaverse-innehåll som är så pass fängslande att det blir lika självklart att logga in där som på Instagram eller Facebook. Då växer en helt ny affärsmodell fram också, säger Mark Rabkin – med metaverse-kreatörer som tar betalt för sitt innehåll, och mellanhänder som tjänar pengar på biljettförsäljningen till virtuella konserter, till exempel.

Vr som det ska vara – för de som har råd

Meta Quest Pro, som Meta har utvecklat i tre, fyra år, stakar ut nästa nivå för vr, enligt Mark Rabkin. Gång på gång återkommer han till att headsetet möjliggör en användarupplevelse som är känns mer levande och uppslukande än något annat som bolaget gjort tidigare. 

Läs mer: Ordern till Meta-anställda: Förälska er i vr-världen Horizon worlds

En stor del av denna magiska upplevelse skapas med hjälp av hjälmens avancerade teknik, sensorer och kameror. Allt det här låter så klart väldigt spännande – men hur tänker sig Meta att Quest Pro ska bana väg för metaverse hos den breda massan OM man måste kunna punga ut nästan 20 000 kronor för att få uppleva den sanna magin hos vr?

Metaverse och vr-plattformen Horizon worlds är väsentliga delar av Metas framtidsvision för internet. Foto: Meta

Den frågan har Mark Rabkin svårt att svara på. ”Om vi hade kunnat bygga in all den här tekniken i en billigare produkt, då hade vi gjort det”, säger han – och påpekar att professionella användare är vana att betala mer för sin hårdvara än konsumenter. 

Klarar Meta parallella vr-spår?

I somras skrev Ny Teknik att vr-utvecklingen drivs på av i princip ett enda företag i dag – och att det är Meta. Det var så klart en tillspetsad formulering. Men Meta är i princip det enda företaget med ekonomiska muskler stora nog för den uthålliga och långsiktiga satsning som krävs för att göra vr till allmängods.

Läs mer: Tobii blir leverantör till Playstation: ”Sätter en ny standard”

Med Quest Pro är det tydligt att Meta siktar in sig på företagsanvändarna, ett skifte som redan skett hos hajpade Magic Leap efter att man drabbades av ekonomiska problem. Frågan är om ens Meta har tillräckligt med engagemang och starka idéer för att kunna driva och utveckla två livskraftiga vr-spår parallellt: ett för konsumenterna, och ett för företagsanvändarna.

Metas nya vr-set Quest Pro är dyr, och riktar sig till professionella. Pressbild. Foto: Meta

Den nya pro-modellen betyder dock inte att Meta lämnar konsument-vr därhän, lovar Mark Rabkin. Enligt Oculuschefen pågår just nu ett febrilt utvecklingsarbete med vad som ska bli uppföljaren till Meta Quest 2, en portabel vr-hjälm som kostar drygt 5 000 kronor.

Bygger inte metaverse ensamma

En viktig poäng från Mark Rabkin är att metaverse inte enbart är Metas skapelse. Det kommer sannolikt finnas en mängd olika metaverse som samexisterar. Han nämnde också – pliktskyldigt eller ej – hur pass viktigt Metas samarbete med Microsoft, som presenterades närmare häromkvällen, är för att hitta en stark användarnytta med vr. 

Xboxspel inne i Metas vr-värld ska bli verklighet, men frågan är när. Foto: Meta

Det är möjligt att chanserna att ha virtuella teamsmötet kommer att locka en och annan företagsanvändare till metaverse. För egen del är jag övertygad om att andra satsningar, som att ta Xbox Cloud Gaming till Meta Quest, kommer att få betydligt fler att ta steget. Att få uppleva något roligt är ofta ett väldigt starkt incitament för att testa något nytt. 

Kalle Wiklund

Mer om: Meta Metaverse

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt