Mercedes först med fastfas-batteri – i elbuss

2020-09-29 13:40  

Den första av sitt slag och ett fordon som bryter jungfrulig mark. Så beskrivs Mercedes-Benz Ecitaro G – världens första el-buss med fast elektrolyt-batteri.

I flera år har det pratats om nästa generations batteriteknik där man har fast elektrolyt. Forskarrönen har stått som spön i backen och likaså antalet löften om att tekniken är nära förestående. 

Nu verkar det i varje fall som att vi får se dessa batterier i produktion. Men det blir inte i någon elbil, nej först ut verkar Mercedes bussar komma.

Den tyska tillverkaren, en del av Daimlerkoncernen, berättar att deras bussar nu kommer i ny tappning och att den ledade Ecitaro G som alternativ går att få med batteritypen. Kapaciteten skrivs till 441 kWh vilket ska ge upp till 220 kilometers räckvidd under gynnsamma förhållanden och 170 km på vintern med kupévärmen igång.

Läs mer: Biljätte tar nya grepp för att ge gamla elbilsbatterier nytt liv

Enligt Mercedes har batteriet 25 procents högre energitäthet än de traditionella litiumjonbatterierna med flytande elektrolyt.

Utöver att batteriet ska ha högre energitäthet sägs även livslängden vara mycket bättre. Därför utlovas tio års batterigaranti eller ett energigenomflöde på 289 MWh per batteripack.

Foto: Daimler

Laddning av batterierna går antingen att göra med sladd i upp till 150 kW. Därtill går det att få sin buss utrustad med strömavtagare för att kunna stanna under en laddstation.

Framöver kommer även en version där man har vänt på steken och laddskenorna sitter på bussen.

För framdriften står en elaxel, men vid behov kan man beställa bussen med dubbla elaxlar. Varje axel har i sin tur två elmaskiner som levererar 125 kW vardera samt ett vridmoment på 485 Nm.

Läs mer: Japansk ort bygger världens första autonoma amfibiebuss

Det senare kan med hjälp av utväxling ge upp till 11 000 Nm ner på hjulen. Med de dubbla elaxlarna get det totalt 500 kW samt ett enormt vridmoment – vilket trumfar de konventionella förbrännings/gasmotorer som normalt erbjuds i vanliga Citaro. 

Mercedes har inte avslöjat när de kommer att börja leverera nya Ecitaro G, men den finns nu i beställningssortimentet – vilket torde innebära att det inte dröjer allt för lång tid innan vi får se bussarna ute i verkligheten.

Felix Björklund

Mer om: Mercedes Bussar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt