Lynk & Co lanserar i Europa – ”Vi vill inte sälja så många bilar som möjligt”

2020-06-08 06:00  

Volvo-rötter, kinesiska pengar och en tanke om att förändra bilbranschen. Mitt i brinnande pandemi ska Lynk & Co övertyga Europa om att det är omodernt att köpa deras bilar.

Lynk & Co är ett märke som till viss del har sitt ursprung i Volvo – under skalet är det i princip en XC40. Men med en annan affärsmodell. Efter tre år i Kina ska företaget nu ska försöka erövra Europa. Där blir första anhalt Amsterdam.

– Kvartal fyra i år öppnar vi affären i Amsterdam, men vi kommer samtidigt att vara online i hela Europa. Sverige är ju nästan vår hemmamarknad så det kommer snabbt härefter och ligger högt upp i prioriteringen, säger vd Alain Visser i en videointervju som han genomför från sitt kök.

Men varför Amsterdam? Staden är inte direkt sedd som en bilvänlig metropol utan snarare är både invånare och myndigheter avogt inställda. På frågan om Lynk & Co inte bara kommer att ses som ytterligare ett bilmärke är Alain Visser snabb på att påpeka att han tror på motsatsen.

– För det första ser vi oss inte som ett bilmärke, utan som ett mobilitetsmärke. När vi valde lanseringsstad så valde vi Amsterdam just eftersom de är så emot bilägande. Så må kanske vara fallet, men hur kommer en ny aktör som inte ens erbjuder en elbil att tas emot?

Läs mer: Här är Volvos nya helelektriska syskonmärke

Modellen 01 är en laddhybrid byggd på CMA-plattformen.

– Vi ser det inte som ett problem att vi saknar en elbil. Holländare är öppna när det kommer till hållbar mobilitet och det löser vi med hybriden.

”Volymen är sekundär”

Initialt blir lanseringen småskalig och i år handlar det om ett väldigt begränsat antal bilar. Men siktet är att skala upp snabbt – och då pratar vi inte om antalet sålda bilar.

– I början handlar det om ett tiotal fordon, i början av nästa år börjar den riktiga leveransen. Men vi vill inte sälja så många fordon som möjligt, volymen är helt sekundär. Det vi vill ha är så många medlemmar som möjligt, säger Alain Visser.

Läs mer: Så placerar Cevts teknik bilen rätt vid trådlös laddning

Efter den holländska huvudstaden är tanken att det ska öppna en eller två fysiska mötesplatser i varje land. Men hur den utbyggnaden blir återstår att se.

Affärsmodellen är det stora särskiljande draget från traditionella biltillverkare. Målet är att försöka få så många medlemmar som möjligt, och det är ett spännande drag som även om det lanserades för tre år sedan hittills inte har förverkligats. För trots att man tryckt ut över 100 000 bilar om året i kina, är varenda en av dem sålda precis som alla andra på marknaden.

– I Kina är det så att kunder är unga och för dem är att äga en bil nytt och eftersträvansvärt. De vill inte hyra och har inget sug efter att låna. Och vi har alltid sagt att vi kommer att göra som kunderna vill. I Europa tror vi att det blir helt annorlunda. Här hoppas vi på att 70 procent kommer att abonnera på en bil.

Läs mer: Deras lösning ska göra att alla kan konvertera till elbil

Men stämmer verkligen det? Bildelning har ju hittills inte varit en jättesuccé någonstans i Europa. Och i Sverige har BMW och Daimler trots storsatsningar valt att skrota sina tjänster – och för Volvos mobilitetsbolag M (tidigare Sunfleet) går det inte lysande.

– När vi gjorde analysen såg vi att alla bildelningsföretag gick med förlust, men vi är ett mobilitetsföretag och våra medlemmar kan välja själva hur de vill göra. Säg att man betalar 500 euro i månaden för en bil. Men man lånar ut den för x euro om dagen. Gör man det ett par gånger så minskar man sin egen kostnad. Så vår affärsmodell handlar inte om bildelning – delandet är bara ett sätt att minska den egna kostnaden, säger Alain Visser.

Läs mer: Här är Geelys nya forskningscenter i Göteborg

I teorin så fungerar delningen enkelt. När bilägaren eller den som abonnerar på bilen parkerar kan hen trycka på en ”delningsknapp”. Då kan alla som är medlemmar i Lynk & Co se att bilen är ledig – och välja att låna den.

Det hela sker i appen och utlånaren stipulerar vad det hela kostar och när och var bilen ska lämnas åter.

Hur väl det kommer fungera i praktiken återstår att se. Företaget säger att det är upp till utlånaren att sätta pris och definiera vilka premisser som gäller. Hur eventuellt missbruk ska hanteras är inget som är definierat i dagsläget utan Lynk & Co tänker sig att tjänsten ska vara självsanerande på samma sätt som exempelvis Airbnb.

Volvoteknik under skalet

Frågan är hur medlemmar ska övertygas. Det går tretton startupföretag på dussinet som försöker ragga medlemmar till olika former av delningstjänster. Och det lär inte vara lättare för att man kommer som helt okänt bilmärke och erbjuder en tjänst som kostar åtskilliga tusen i månaden.

Alain Visser säger att till viss del är deras affärside att erbjuda abonnemang ett sätt att ta udden av osäkerheten hos kunder. Gillar man inte konceptet är det bara hoppa av efter en månad. Därutöver bygger ju bilarna på Volvoteknik och under skalet på modellen "01" är det i stort sett en XC40. 

Därutöver får medlemmar mer än bara tillgång till en bil – så det går inte enligt Lynk-chefen att jämföra med hur ett kortare leasingavtal kan se ut.

– Sedan vi lanserade har tio-femton företag försökt kopiera konceptet men skillnaden är hur mycket service du får. På ett sätt kan man se det mer som en lång testkörning än en leasing. Därutöver kan du få service i form av laddning, tvättning, tankning, men även annat som inte är direkt relaterat till bilen. Vi tänker oss tillgång till bar-event, gym, biljetter till festivaler. Medlemskapet innehåller mer sociala aspekter som vi tror att kunder är intresserade av, säger han.

Här kommer bland annat Lynk & Co egna butiker vara en central del. Tillverkaren tänker sig att lokalen bara ägnar sig åt bilförsäljning och bilvisningen en viss del av tiden. Alain VIsser nämner att man kanske bara säljer bilabonnemang på förmiddagen – resten av tiden blir det happenings.

– Vi tittade på Tesla och såg: så ska vi inte göra. Vi vill inte vara en bilhandlare som ligger inne i städer, nej vi vill vara ett upplevelsecenter. Vi har inte öppet tio till fem, snarare tio till ett och på kvällen är det en evenemangshall där en dj kanske spelar eller en kock kör ett matevent.

Det låter onekligen rätt vidlyftigt och på frågan vad ett medlemskap i vad som låter som en ganska exklusiv klubb kommer att kosta har Alain inget svar än.

– Vi har inte kommunicerat det än, det kommer att vara överkomligt men inte billigt. Vi strävar inte efter att vara ett exklusivt märke, men det är upp till kunderna – premium är något du förtjänar. Däremot hoppas jag att vi kommer att ses som åtråvärda och eftertraktade, för det vill vi verkligen vara med tanke på vad vi erbjuder, säger Alain Visser.

Lynk & Co modell 01

Längd: 4 512 mm
Höjd: 1 685 mm (inklusive antenn)
Bredd: 2 194 mm (inklusive backspeglar)
Bagageutrymme: 1 440 liter
Hjulbas: 2 735 mm
Vikt: 1 557-1 645 kg (FWD), 1 700-1 730 kg (AWD)
Acceleration: 0-100 km/h på 7,3 sekunder (FWD) och 7,5 sekunder (AWD)
Maxhastighet: 211 km/h
Maxeffekt: 180 hk (134 kW) vid 5 500 v/min
Bränsletank: 54 liter
Bränsleförbrukning: 0,65 l/mil (FWD) och 0,69 l/mil (AWD)

Felix Björklund

Mer om: Lynk Volvo Cars

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt