Konvertera till elbil? Nu är Fords motor till salu

2021-11-12 06:00  

Med en ombyggd pickup från 1978 saluför Ford sin elmotor för konverteringar. Organisationen M Sverige konstaterar att det är billigare att bygga om till E85- eller gasdrift än att konvertera till elbil.

Fenomenet föddes med hot rod-kulturen. Så kallade ”crate engines” är kompletta ersättningsmotorer som har fått sitt namn från den trälåda de levereras i av tillverkarna.

Traditionellt var det V8:or med en högre prestanda – men Ford har tagit fram en e-cratemotor avsedd för konverteringar av konventionella fordon till elbilar. Nu har den börjat säljas, skriver Ford in ett pressmeddelande.

När biltillverkaren nyligen visade upp sin e-crate på årets Sema-mässa i Las Vegas salufördes den med konceptet F-100 Eluminator. Det är en konvertering baserad på 1978 års modell av Fords storsäljande pickup.

Drivlinan i F-100 Eluminator är hämtad från 2021 års Mustang Mach-E GT Performance Edition, och de två elmotorerna levererar tillsammans 480 hästkrafter – med drivning på alla hjul.

Samma e-cratemotor som man nu kan köpa via Ford Performance Parts levererar 281 hästkrafter, med ett vridmoment på 430 Nm. Biljätten meddelar att man har för avsikt att komplettera motorn och längre fram erbjuda fler delar för en komplett drivlina, bland annat ett batterisystem.

Ford inte ensamma

Ford är dock inte ensamma om konceptet, utan det finns en rad elmotorer på marknaden för att konvertera konventionella fordon till elbilar.

Svenska regeringen har för avsikt att under 2022 införa ett konverteringsbidrag till dem som bygger om bilen för biodrivmedel. Ny Teknik har tidigare skrivit om hur en konvertering går till rent praktiskt – läs mer om det i den här artikeln.

Vore det inte rimligt att även ge ett finansiellt incitament till de som vill konvertera sin gamla bensinare till eldrift?

– En elmotor har alltid högre verkningsgrad och är dessutom utsläppsfri, därför vore det förstås välkommet. Nackdelen är att stora delar av bilen behöver bytas ut, som exempelvis motorn, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert och hållbarhetsansvarig på M Sverige, till Ny Teknik.

Tunga batterier som inte har integrerats i fordonets grundkonstruktion kan dessutom ha en negativ inverkan på lastvikt såväl som utrymmen.

– Kostnaden för en ny elmotor och batterier blir också betydligt högre än priset för att konvertera en bil till E85 eller gasdrift. Det skulle sannolikt vara ett bättre hushållande av resurser att konvertera till etanol eller biogas, säger han.

”Står för en liten del av det totala trafikarbetet”

Med E85, som är den billigaste lösningen, minskas utsläppen av växthusgaser med ungefär 50 procent jämfört med E5-bensin. En biogaskonvertering kostar mer men man kan då komma ner till 90-95 procent lägre utsläpp. En helt utsläppsfri bil som går på el blir betydligt dyrare.

– De där sista procenten i utsläppsminskning är det jag menar inte alltid är det bästa sättet att hushålla med varken resurser eller kostnader, i alla fall om vi pratar om konverteringar av en befintlig bil, säger Stjernvall.

Trots det tror han att elkonverteringar kommer att bli betydligt vanligare, eftersom Sverige har en stark bilhobby med ett rikt rullande kulturarv. Det stora miljövärdet ligger dock i att konvertera nyare bilar.

– Även om en del kanske kommer att bygga om sina veteranbilar så ska man komma ihåg att så pass gamla bilar står för en försvinnande liten del av det totala trafikarbetet, så potentialen i att minska utsläppen ligger inte där, utan bland alla andra vanliga bruksbilar. Det är ännu för tidigt att veta säkert om laddbara bilar kommer att ha en längre livslängd, säger Carl-Erik Stjernvall.

John Edgren

Mer om: Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt