Här flyttar robotarna ut på byggarbetsplatsen

2020-10-02 06:00  

I vanliga fall är det byggarbetare som bockar till och formar armeringsjärn. Men när Mälarbanan byggs om får robotar följa med ut för att ta över jobbet.

I stora betongkonstruktioner behövs armeringsjärn, och på byggarbetsplatser formas järnen till korgar manuellt av byggarbetare. Men arbetet är tungt och monotont.

Trafikverkets entreprenad Mälarbanan Sundbyberg-Solna består av mark- och anläggningsarbeten för en 3,3 kilometer lång järnvägssträcka. Dagens två spår ska bli fyra, och delvis läggas i tunnlar. Uppdraget har gått till Skanska.

– Det blir mycket betong- och armeringskonstruktioner, samtidigt som konstruktionerna är relativt likformiga, säger Ulf Håkansson, teknisk chef på Skanska.

Tillverkning av armeringskorg manuellt. Foto: Jessica Gow/TT

Därför anses bygget vara en lämplig testplats för robotiserad tillverkning av armeringskorgar.

– Robotarna utför tunga, monotona arbeten med slitsamma arbetsställningar i ett arbetsmoment där det är svårt att rekrytera arbetskraft. De kan dessutom jobba dygnet runt sju dagar i veckan om det behövs. Därtill effektiviseras logistiken när stålet kommer till byggplatsen på rulle, jämfört med att transportera färdiga korgar som är rätt skrymmande, säger Ulf Håkansson.

Skanska, Robotdalen, ABB och Husqvarna testar robotbyggjobbarna

Tillsammans med forskningsorganisationen Robotdalen har Skanska tidigare utvecklat ett koncepttest i skala 1:2. Nu går Skanska ihop med ABB och Husqvarna i ett Vinnovaprojekt, delfinansierat av Trafikverket, för att vidareutveckla konceptet tillsammans med Robotdalen.

Tillsammans med Robotdalen har Skanska tidigare utvecklat ett testkoncept i skala 1:2, där tre industrirobotar byggde armeringskorgar utifrån 3d bim-modeller. Foto: Robotdalen

Målet är att ta fram ett nedskalat demonstrationsprojekt till våren, och sedan prova en fullskaleprototyp skarpt på Mälarbananprojektet.

– Utan Robotdalen och Trafikverket hade vi inte varit där vi är i dag. Nu vill vi implementera det i ett verkligt projekt, säger Ulf Håkansson.

En del i arbetet är att utveckla ett sätt att styra robotarna med tredimensionella bim-modeller (Building Information Model). Skanska tänker sig ha färdiga modeller av olika armeringskorgar i molnet, och låta dem laddas ner till de robotiserade armeringsstationerna.

Skanska: Här tar vi faktiskt ett viktigt kliv i automatisering

Skanska använder förstås 3d-bim sedan tidigare. Men med robotiseringen följer högre krav på modellerna än vad som är vanligt i byggbranschen.

– Här måste modellen vara helt exakt, en digital tvilling. Vi är långt framme i den utvecklingen, och med det tar vi ett stort steg framåt för flexibel automation, som är en absolut förutsättning för byggbranschen, säger Ulf Håkansson.

Ett program gör om cad-modellen av armeringskorgen till ett styrprogram för robotarna. Foto: Skanska

Han ser detta som ett första steg till ökat industriellt byggande i bredare skala.

– Många klagar på att byggbranschen inte hänger med i automatiseringen, men här tar vi faktiskt ett viktigt kliv. Armering är det vi fokuserar på nu, men sedan finns det säkert fler applikationer framöver, säger han.

Så ska Skanska robotisera tillverkning av armeringskorgar

1. Armeringsstationen placeras på en bottenplatta av betong.

2. Armeringen levereras till arbetsplatsen på rulle.

3. Armeringen matas till en kap- och bockmaskin.

4. Industrirobotarna plockar armeringen från fixturen, och monterar ihop delarna till en färdig korg

Tommy Harnesk

Mer om: Bygg Robotisering

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt