Här är tjänsterna för den som vill dela bil – inte äga

2021-04-20 06:00  
Bildelningstjänsten M. Foto: M

Lägre kostnader, mindre bök och sänkta utsläpp. Bildelningstjänster poppar upp på löpande band. Vad skiljer dem åt? Vi jämför 10 tjänster.

Det råder konsensus i forskarvärlden om att vi måste ändra våra sätt att transportera oss.

Miljöskadliga bränslen måste ersättas, men det är inte tillräckligt – trafiken måste också minska, totalt sett.

Läs mer: Ny rapport: Elektrifiering räcker inte – trafiken måste minska

Det räcker inte med att vi alla börjar köra utsläppsfria bilar – vi behöver dela på dessa för att göra verklig skillnad.

Tillhör du dem som inte vill äga, eller som inte har några större behov av en bil hela tiden? Då kan den här listan över alternativ vara värd att spana in.

Aimo. Foto: Naina Helén Jåma/TT

Aimo: Har 300 Renault Zoe

När Aimo lanserade 2018 var det verkligen att simma mot strömmen. Daimlers Car to go hade ju tryckt ”delete” på sin bildelningstjänst i Stockholm och BMW:s Drive Now hade precis meddelat att även de ämnade lämna den svenska huvudstaden.

– Vi har ett delvis annat och bättre upplägg, i det ingår bland annat att vi enbart kommer att erbjuda avgasfria elbilar, sade dåvarande chefen Josephine Adorelle, i ett uttalande när Aimo meddelade sin entré.

Sedan dess har det snurrat på och runt 300 bilar av typen Renault Zoe är det man erbjuder. Tanken är att man plockar en bil, och när man känner sig färdig med den droppar av bilen i den så kallade hemma-zonen. Exakt hur den sträcker sig får man hålla koll på i appen.

Plats: Stockholm 

Biltyp: Renault Zoe – elbil

Antal bilar: runt 300.

Husdjur: Inte tillåtet.

Övrigt: Alla bilar har en bälteskudde som passar barn äldre än fyra år.

Priser: 7 kr/min, 79 kr/h (mellan 22:00–06:00), 169 kr/h (automatiskt pris efter 24 h), 679 kr för fem timmar, 799 kr/dygn.

Tilläggsförsäkring: 20 kr/resa

Bonussystem i tre nivåer där du får 3, 6 respektive 12 procent på resor.

Bildelningstjänsten M. Foto: M
 

M: Arvtagare efter Volvos Sunfleet

Volvos mobilitetstjänst M lanserades med buller och bång för ett par år sedan, men det har varit förhållandevis tyst om företaget. Den slogan man använder är, ”ett sätt att ha bil”, och M menar att de uppgraderar tanken hur vi rör på oss – från ägande till tillgång. M är en vidareutveckling av Volvoägda Sunfleet som nu i april stängt ner sin sista verksamhet 

Tjänsten är stationsbaserad och erbjuds i större städer vilket utöver Stockholm, Göteborg och Malmö bland annat omfattar Uppsala, Trollhättan och Ystad. Här får man kolla om en av stationerna ligger passande till helt enkelt. Viktigt att veta är att bilen hämtas och lämnas på samma station (oftast en parkeringplats i ett bostadsområde eller i anslutning till företag).

För dem som vill använda M är det först till att se över behovet. Det erbjuds tre nivåer med månadsavgifter där ”Lilla” är gratis, men behäftat med högre pris för att låna bil. Detta följs av ”Lagom” och ”Stora” där det senare är anpassat för de som varje vecka har behov av bil.

I samtliga nivåer så ingår bränsle och trängselskatter.

Plats: Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Linköping, Jönköping, Trollhättan, Ystad, Helsingborg, Lund.

Biltyp: Volvo XC40, XC60, XC90, V60, V90

Husdjur: Inte tillåtet.

Övrigt: Bränsle och trängselavgifter ingår, tillåtet att använda för övningskörning.

Priser

Lilla – 110 kr/h, 995 kr/dygn, 1 695 kr/helg, 3 995 kr/vecka, 2 kr/km.

Lagom (månadsavgift på 195 kr) – 85 kr/h, 895 kr/dygn, 1 495 kr/helg, 3 795 kr/vecka, 2 kr/km.

Stora (månadsavgift på 895 kr) – 60 kr/h, 795 kr/dygn, 1 295 kr/helg, 2 995 kr/vecka, 2 kr/km.

Foto: Kinto Share
 

Kinto Share: Har 150 Toyota och Lexus

I fjol lanserade Toyotakoncernen sin bildelningstjänst Kinto Share. Och precis som M är det en stationsbaserad mobilitetstjänst. I skrivande stund finns det stationer i Stockholm och Göteborg, men siktet är att utöka. 

Tjänsten erbjuder allt från lilla Yaris för de som bara ska ha en bil för transport, till premiumbilar från Lexus eller transportbilar om det är stora prylar som ska skeppas runt. Därtill ska man nu även börja erbjuda vätgasbilen Mirai – vilket ännu så länge är det enda sättet man kan få testa tekniken på.

Framöver tänker man differentiera med olika medlemserbjudanden som då kommer till en månadskostnad. Men i dagsläget är det endast Light som är gratis som erbjuds. Bilen hämtas och lämnas på samma station

Plats: Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Linköping, Jönköping, Trollhättan, Ystad, Helsingborg, Lund.

Biltyp: Lexus UX, Toyota Rav4, Toyota Mirai, Toyota Corolla Touring Sports, Toyota Yaris, Toyota Proace Long Toyota C-HR.

Antal bilar: 150 

Husdjur: Inte tillåtet.

Övrigt: Drivmedel och tull/trängselavgifter ingår. Erbjuder vätgasbilen Mirai, ingår I Travis plattform för kombinerad mobilitet. Tillåtet att använda för övningskörning.

Priser

Liten bil: 55 kr/h, 595 kr/dygn, 1 075 kr/3 dygn, 2 495 kr/vecka, 8 495 kr/månad, 2 kr/km.

Mellan bil: 66 kr/h, 714 kr/dygn, 1 290 kr/3 dygn, 2 994 kr/vecka, 10 194 kr/månad, 2 kr/km.

Stor bil: 77 kr/h, 833 kr/dygn, 1 505 kr/3 dygn, 3 493 kr/vecka, 11 893 kr/månad, 2 kr/km.

Transportbil: 154 kr/h, 1 666 kr/dygn, 3 010 kr/3 dygn, 2 kr/km.

Premiumbil: 88 kr/h, 952 kr/dygn, 1 720 kr/ 3 dygn, 3 992 kr/vecka, 13 592 kr/månad, 2 kr/km.

Move About: Har Tesla, Nissan och Renault

Move About är en pionjär inom delningsekonomin och etablerade den första bilpoolen 2008 – detta med elbilar. Sedan 2009 finns de i Sverige och företaget säger sig ha en av de största flottorna av elbilspooler i världen.

Utöver att erbjuda vanliga öppna bilpooler, så kan företaget även stå till tjänst med en företagspool om man nu skulle behöva det. Då kan man försäkra sig om att företaget har tillgång till bilar via Move Abouts bokningssystem.

Plats: Sverige och Norge.

Biltyp: Nissan Leaf, Renault Zoe, Nissan E-NV200, Tesla Model S.

Antal bilar: över 500.

Husdjur: Nej.

Övrigt: Inte tillåtet att använda bilarna för övningskörning.

Priser

Medlemskostnad: 99 kr/månad, 49 kr/månad för studenter.

Normaltaxa: 95 kr/h, 375 kr/5h, 725 kr/dygn, 975 kr/helg.

Exclusive (Tesla): 295 kr/h, 695 kr/5h, 1 295 kr/dygn, 1 995 kr/helg.

Snappcar: Privatpersoner delar sin bil

Till skillnad från mobilitetstjänster med bilmärken eller stora företag i ryggen är Snappcar ett äkta barn av delningsekonomin. Här är det privatpersoner som genom tjänsten tillhandahåller sin bil för andra.

Och det innebär att här finns alla typer av bilar, i alla typer av skick. Det hela fungerar likt många andra delningstjänster vilket innebär att den är användar-sanerande och man får betygsätta sin uthyrare/bil/upplevelse.

Plats: Hela Sverige.

Biltyp: Alla möjliga.

Antal bilar: Varierande.

Husdjur: Från fall till fall.

Priser

Priset sätts av bilägaren, vilket innebär att det kan vara stor skillnad mellan dem. I vissa fall ingår fria- eller ett visst antal kilometrar – i andra kostar det extra. Här måste man vara noga med att kontrollera vad som gäller.

Our Green Car: Har elbilar och elcyklar

Många av mobilitetstjänsterna beskriver sig som hållbara, men Our Green Car är de som säger sig vara ”grönast”. Utöver att erbjuda elbilar så kan man i deras tjänst boka elcyklar, elmopeder samt lådcykel.

Målet företaget har är att erbjuda pooler i hela landet, men ännu så länge är det begränsat till endast en plats vardera i de tre storstäderna Stockholm, Malmö och Göteborg. 

Plats: Järfälla (Stockholm), Guldheden (Göteborg), Västra Hamnen (Malmö).

Biltyp: Elbil, Renualt Zoe.

Antal bilar: Varierande.

Husdjur: Nej, ger påläggskostnad om 1 500 kr.

Priser

Small: 0 kr/månad, 89 kr/h, 695 kr/dygn, 1 295 kr/helg, 1,5 kr/km.

Medium: 99 kr/månad, 69 kr/h, 495 kr/dygn, 895 kr/helg, 1,5 kr/km.

Large: 199 kr/månad, 49 kr/h, 395 kr/dygn, 695 kr/helg, 1,5 kr/km.

Foto: Go More

Go more: Leasade bilar hyrs ut

”Vi vill halvera antalet bilar i våra städer”, så skriver Go More som likt Snappcar är en delningstjänst. Och precis som den är det privatpersoner som står som uthyrare.

Men det finns en skillnad. Go More erbjuder även leasing – med möjligheten att hyra ut bilen och på så sätt sänka sin månadskostnad. 

Plats: Hela Sverige.

Biltyp: Alla möjliga.

Antal bilar: Varierande.

Husdjur: Från fall till fall.

Övrigt: Erbjuder leasing. Har system för nyckelfri uthyrning.

Priser

Priset sätts av bilägaren, vilket innebär att det kan vara stor skillnad mellan dem. I vissa fall ingår fria- eller ett visst antal kilometrar – i andra kostar det extra. Här måste man vara noga med att kontrollera vad som gäller.

Lynk & Co: Nytt märke där bildelning ingår i konceptet

Ett bilmärke som även är en bilpool. Sedan en tid tillbaka har snudd på samtliga biltillverkare pratat om hur de ska förflytta sig från att sälja bilar – till ett erbjuda mobilitet. Men den som har gått längst är nog Geelykonceren som startade upp Lynk & Co, ett märke vars särskiljande drag ska vara att det är uppbyggt kring tanken om att man ska dela bil.

På ett sätt handlar det om att man leasar (eller till och med köper) sin bil, men att det inbyggt i bilen finns ett system för bildelning. Från företagets sida vill man gärna trycka på att det kan sänka bilägarens kostnader.

Lynk & Co har precis lanserats i Sverige och Ny Teknik har provkört bilen som kommer att användas. Men ännu så länge finns det väldigt lite information om hur själva mobilitetstjänstdelen fungerar.

Plats: Hela Sverige.

Biltyp: Lynk & Co 01 – laddhybrid eller elhybrid.

Antal bilar: Oklart, inga uppgifter finns ännu.

Husdjur: Oklart, men troligtvis är det upp till ägaren.

Övrigt: Erbjuds som leasing, men även som tjänst för dem som köpt bil. Drivmedel, parkering ingår inte.

Priser

Medlemskap är gratis.

Väl du leasa en bil kostar det 5 500 kr/månad – då får du 125 mil/mån (övermil kostar 1,5 kr/km).

Bilpoolen.nu: Finns i fyra svenska städer

Ambitionen bilpoolen.nu har är att ”hjälpa Sveriges invånare att dela bil med varandra”. Det är en traditionell bilpool som har som mål att växa i hela landet. Dock är det Stockholms innerstad som är området där det finns mest alternativ – och många bilpooler har stängts på andra orter.

Plats: Stockholm, Västerås, Norrköping, Göteborg.

Biltyp: Bland annat Renualt Zoe, Seat Leon Sportcombi, Skoda Citigo, Toyota Yaris, Toyota Auris, Renualt Megane.

Husdjur: Nej.

Övrigt: Bor du i ett attraktivt område och har egen parkeringsplats kan du upplåta den och på så sätt få tillgång till bil till en reducerad kostnad.

Priser

Liten bil

Pay & Go: 0 kr/månad, 59 kr/h. 590 kr/dygn, 799 kr/helg, 2,57 kr/km – ingår 20 fria km/resa.

Bilpoolen Light: 175 kr/månad, 32 kr/h, 512 kr/dygn, 649 kr/helg, 2,47 kr/km.

Bilpoolen 400: 475 kr/månad, 32 kr/h, 2,47 kr/km – ingår 400 fria kilometer.

 

Mellanstor bil

Pay & Go: 0 kr/månad, 63 kr/h, 630 kr/dygn, 899 kr/helg, 2,72 kr/km – ingår 20 fria km/resa.

Bilpoolen Light: 175 kr/månad, 34 kr/h, 544 kr/dygn, 749 kr/helg, 2,72 kr/km.

Bilpoolen 400: 475 kr/månad, 34 kr/h, 544 kr/dygn, 749 kr/helg,  2,72 kr/km – ingår 400 fria kilometer.

 

Stor bil

Pay & Go: 0 kr/månad, 69 kr/h, 690 kr/dygn, 1 049 kr/helg, 2,87 kr/km – ingår 20 fria km/resa.

Bilpoolen Light: 175 kr/månad, 38 kr/h, 608 kr/dygn, 849 kr/helg, 2,87 kr/km.

Bilpoolen 400: 475 kr/månad, 38 kr/h, 608 kr/dygn, 849 kr/helg, 2,87 kr/km – ingår 400 fria kilometer.

 

Skåpbil

Pay & Go: 0 kr/månad, 79 kr/h. 790 kr/dygn, 1 049 kr/helg, 2,47 kr/km – ingår 20 fria km/resa.

Bilpoolen Light: 175 kr/månad, 59 kr/h, 825 kr/dygn, 995 kr/helg, 2,72 kr/km.

Bilpoolen 400: 475 kr/månad, 59 kr/h, 825 kr/dygn, 995 kr/helg 2,72 kr/km – ingår 400 fria kilometer.

 

Minibuss

Pay & Go: 0 kr/månad, 129 kr/h. 1 290 kr/dygn, 2 190 kr/helg, 2,72 kr/km – ingår 20 fria km/resa.

Bilpoolen Light: 175 kr/månad, 99 kr/h, 925 kr/dygn, 1 990 kr/helg 2,72 kr/km.

Bilpoolen 400: 475 kr/månad, 99 kr/h, 890 kr/dygn, 1 990 kr/helg 2,72 kr/km – ingår 400 fria kilometer.

Elbilio: Har 15 elbilar i Stockholm

Ett alternativ för de som befinner sig i huvudstaden är Elbilio. Och som namnet antyder handlar det om bilpool  med elbilar. Företaget har, precis som SL, valt att namnge sina fordon vilket innebär att du hyr Sievert i Sundbyberg eller kanske Evald i Bromma. Bakom namnen gömmer sig BMW i3, VW E Golf och Renault Zoes.

För företag erbjuds slutna företagspooler där administration och körjournal ingår i tjänsten.

Plats: Stockholm.

Biltyper: BMW i3,  Renault Zoe, VW Egolf.

Antal bilar: 15.

Husdjur: Nej.

Övrigt: Fria kilometrar, trängselskatt samt fri laddning/parkering på fordonets parkeringsplats.

Priser

99 kr/h, 690 kr/dygn, 990 kr/helg

 

Fotnot: Det finns många ideella bildelarföreningar och bilkooperativ över hela landet. Vi har inte tagit med dessa på listan här.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt