Premium

Här är orsakerna till fördyringen av Förbifart Stockholm

Ett avbrutet kontrakt, sprickor i berget och längre tid för att testa skylt- och ventilationssystem. Det är orsakerna till att jättebygget Förbifart Stockholm blir fyra år försenat och 3,3 miljarder dyrare.

Publicerad

Den nya motorvägen runt Stockholm skulle vara klar 2026 och kosta 34,4 miljarder kronor. Nu ser det i stället ut att bli trafiköppning 2030 och en totalkostnad om 37,7 miljarder kronor i 2017 års penningvärde.

En stor anledning till förseningen är att Trafikverket i våras hävde kontraktet med konsortiet LSAB, Lovön Samverkan, främst på grund av arbetsmiljöproblem. LSAB hade i uppdrag att driva tunnlarna på Lovön, väster om Stockholm.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här