Glöm räckviddsångest – här är elbilarna som tar dig längst på en laddning

2021-01-26 06:00  

För tio år sedan var 16 mil på en laddning bra. Räckviddsångest var vanligt förekommande och det som fick folk att avstå elbilar. Men hur ser det ut i dag, vilka modeller levererar över 40 mil?

Förr i tiden var stora motorer och många hästkrafter tecken på lyx. Men i dag är tiden och måttstocken en annan. I elbilserans tidevarv är det istället km och kW som gäller.

Många tillverkare har pratat om att i framtiden kommer räckvidd och snabbladdning vara de två nyckelparametrarna för att få kalla sig premium. Exakt vad ribban hamnar när det kommer till hur många km per laddning eller hur snabbt det ska gå när man kopplar in sladden återstår att se. Men Mercedes har hintat om vad de anser – och den ligger en bra bit över 100 mil.

– På Mercedes så eftersträvar vi inget mindre än att ta ledningen, sa Markus Schäfer, ansvarig för Daimlergruppens utveckling, i fjol när han presenterade den första informationen kring elbilen EQXX.

Men det här är ännu något i framtiden. Vad är det som regerar i dag? De följande bilarna är de som just nu erbjuder längst räckvidd – vilket innebär att modeller som Lucids Air och Mercedes samt BMW:s kommande premiumsuvar inte finns med. Samtliga modeller har en officiell räckvidd på över 40 mil enligt WLTP

Mercedes EQC. Foto: Foto: Mercedes.

Mercedes EQC – 417 km

Pris: från 805 900 kr

Provkörning: Mercedes EQC.

Den första riktiga serieelbilen från Mercedes presenterades faktiskt i Sverige och beskrevs av dåvarande Daimlerchefen som ”lagom”. Rent prestandamässigt så stämmer det och till skillnad från vad exempelvis Tesla erbjuder är det här inte i närheten. Men istället får man mer klassisk tysk premium.

Volvo XC40 P8 Recharge. Foto: Foto: Volvo.

Volvo XC40 P8 Recharge – 418 km

Pris: Från 699 000 kr

Provkörning: Volvo XC40 P8 Recharge.

När Volvo äntligen lanserade i elbilssegmentet var det i form av en batteridriven XC40. Prislappen må avskräcka, men för pengarna får du över 400 hästkrafter och möjligheten att accelerationschocka passagerare med en 0-100 km/h på under fem sekunder. Därtill kan crossovern stolta med +40 mils räckvidd.

Audi E-tron 55 Sportback. Foto: Foto: Audi.

Audi E-tron 55 Sportback – 446 km

Pris: från 929 500 kr

Provkörning: Audi E-tron.

Suvar med slankare siluett är en stor trend och en av de som verkligen har hakat den på är Audi. I stort sett varenda alternativ i modellpaletten går att få i ”sportback-utförande”. Så ock när det gäller elbilen E-tron. Men den snajdigare taklinjen innebär även att luftmotståndet minskar – och räckvidden ökar. I toppversionen 55 så ska den försiktige komma 446 km på en laddning.

Kia E-soul Long Range. Foto: Foto: Kia.

Kia E-soul Long Range– 452 km

Pris: från 447 400 kr

Provkörning: Kia E-soul.

Kia har gjort elektrifiering till en paradgren och den batteridrivna Soul är ett alternativ för de som vill ha en förhållandevis billig elbil med lång räckvidd. En lite udda formgivning som kanske inte faller alla på läppen – men att få 45 mil för under 450 000 är något som eventuellt kan överbrygga det.

Kia E-niro. Foto: Foto: Kia.

Kia E-niro – 455 km

Pris: från 484 900 kr

Provkörning: Kia E-niro.

Klart bästa ”budgetalterantivet” när den lanserades och fortfarande ett bra alternativ. E-niro fick draghjälp av självaste Robert De Niro vid lanseringen och har sedan introduktionen hållit sig populär. Faktum är att den i fjol var den tredje mest registrerade elbilen i Sverige. Ett stort bidragande skäl är så klart att du får lång räckvidd associerad med ”premium” – men då utan att betala det höga priset som märken i den klassen kräver.

Porsche Taycan 4S Performance Battery Plus. Foto: Foto: Porsche.

Porsche Taycan 4S Performance Battery Plus – 464 km

Pris: från 1 248 000 kr

Provkörning: Porsce Taycan 4S.

Inte en elbil – utan en Porsche. Det kanske låter klyschigt, men när det kommer till att leverera på sitt märke är den tyska tillverkaren oslagbar. Taycan har de kvaliteter en 911- eller Panamera-köpare vill ha – samtidigt som den inte har några lokala utsläpp. En 1+1=3 lösning? Kanske det. Dock är den det dyraste alternativet på listan – och det innan man gjort några tillval utöver större batteri.

Senare i år kommer Audi-syskonet E-tron GT som bygger på samma drivlina.

Polestar 2. Foto: Foto: Polestar.

Polestar 2 – 470 km

Pris: från 659 000 kr

Provkörning: Polestar 2.

Den första rena elbilen från Volvo-avknoppningen och en riktigt bra premiär i segmentet. Polestar 2 kombinerar prestanda med gentlemannamässiga kvaliteter samt ett infotainmentsystem signerat Google. Det senare ska göra att bilen blir mer integrerad i sina ägares digitala liv och när det gäller det föregående så handlar det om 408 hästkrafter samt en räckvidd på 470 km.

Jaguar I-Pace. Foto: Foto: Jaguar.

Jaguar I-Pace – 470 km

Pris: från 959 900 kr

Provkörning: Jaguar I-Pace.

När alla trodde att det var premiumtyskarna som skulle vara de första att ge sig in i striden mot Tesla – överraskade Jaguar. Deras I-Pace kom med buller och bång, och utöver att kunna leverera både körglädje samt en lite udda design – så har den på pappret lång räckvidd.

Foto: Hyundai

Hyundai Kona Electric Long Range Performance – 484 km

Pris: från 424 900 kr

Provkörning:

Volkswagen har ju länge pratat om att de ska demokratisera elbilen och lansera en folkelbil. Men om man tittar på vad Hyundai har att erbjuda så kan man ifrågasätta tyskarna. Kona och Ioniq innan dess har levererat en hel del elbil till förhållandevis låg kostnad. Så även nu. Long Range Performance-varianten av Kona kostar mer än 100 000 kronor mindre än VW:s ID.3 med stora batteriet. Inte illa. Senare i år kommer sedan Ioniq 5 och tar över stafettpinnen – det lär bli ett intressant alternativ för många.

VW ID.4 Max, Foto: Foto: VW.

VW ID.4 Max – 488 km

Provkörning: Volkswagen ID.4.

Pris: från 614 900 kr

ID.3 var först ut, men ”fyran” är vad många har väntat på. Crossoverversionen av ”folkelbilen” från Wolfsburg har i toppspecifikationen ett 77 kWh-batteri och det ska vara gott för 488 kilometers räckvidd. Senare kommer fler alternativ, men i dagsläget är det endast ett som finns till salu. Det innebär att prislappen för ett, förvisso välutrustat, exemplar ligger på över 600 000 kronor.

Dock var VW Sveriges chef inte orolig för det. Vid den svenska lanseringen sa Sten Forsberg att han mycket väl kunde tro att ID.4 blir Volkswagens mest sålda bil 2021.

Skoda Enyaq 80. Foto: Foto: Skoda.

Skoda Enyaq 80 – 536 km

Pris: från 547 700 kr

Inte sugen på en ”folka” – då kanske det tjeckiska koncernsyskonet kan vara något. Utöver att Enyaq är mer traditionellt formgiven – så får köpare ytterligare 48 kilometers räckvidd ur samma batteri som i ID.4. Och inte sämre är det att prislappen är nära 70 000 kronor lägre. Det ska sägas att det kommer bli intressant att se hur bataljen mellan de två modellerna ser ut under året. Men en sak är klar: VW-koncernen lär vara ohotad etta när det kommer till marknadsandelar när det kommer till svensk elbilsförsäljning.

VW ID.3 Tour. Foto: Foto: VW.

VW ID.3 Tour – 540 km

Pris: från 531 900 kr

Provkörning: Volkswagen ID.3 och ID.3 Max (obs Max-versionen)

Den första riktiga folkelbilen har VW skanderat länge. Och ja, ID.3 är verkligen ett viktigt generationsskifte. Bilen är den första på koncernens MEB-plattform och ett avstamp mot framtiden. På sikt kommer den förtjäna titeln ”folklig” – men ännu så länge är det inte billigt att ha en bil med det stora batteripacket om 77 kWh på garageuppfarten. Dock utlovas 540 kilometers räckvidd per laddning i den fyrsitsiga ”långmilar-versionen”.

Tesla Model X Long Range Plus. Foto: Foto: Tesla.

Tesla Model X Long Range Plus – 561 km

Pris: från 1 060 990 kr

När Tesla lanserade Model X så var falkvinge-dörrarna det stora partytricket. Men modellen har fler strängar än så på sin lyra. Att den lätt kan packa in sju personer är en sak – att du ska kunna köra 561 km innan batteritorsk är en annan.

Tesla Model 3 Long Range. Foto: Foto: Tesla.

Tesla Model 3 Long Range – 580 km

Pris: från 669 900 kr

Provkörning: Tesla Model 3 (obs Performance-versionen)

S och X var de som etablerade märket Tesla – Model 3 är den som ska dra in kosingen och säljas i volymer. Så sa Elon Musk redan tio år innan bilen lanserats. Och Teslachefen fick rätt. En vecka efter att Model 3 släppts kunde tillverkaren berätta att de har fått in över 300 000 reservationer – en bedrift som inget bilmärke någonsin kunnat drömma om tidigare.

Nu fem år senare har produktionen inletts i Kina och en fabrik i Tyskland har påbörjats.

Model 3 finns antingen i prestandaversion eller som långkörare. Den senare Long Rage ska kunna tillryggalägga 58 mil på en laddning.

Ford Mustang Mach-E. Foto: Foto: Ford.

Ford Mustang Mach-E – 610 km

Pris: från 649 900 kr

I vår kommer en ny Mustang till Svedala. Detta i form av en eldriven crossover. Det kan låta lite osannolikt och för purister kan det ses som att den amerikanska tillverkaren missbrukar Mustang-namnet.

Det senare låter vi vara osagt, men en sak som bör nämnas är att när det kommer till prestanda i form av räckvidd så levererar Ford. Hela 610 kilometer ska el-Mustangen klara av.

Foto: Tesla

Tesla model S Long Range – 652 km

Pris: från 926 990 kr

Tesla-modellen är herre på täppan och har så varit sedan 2012. Efter en hel handfull uppdateringar är Model S fortfarande modellen att slå, så även 2021. Med 100 kWh batteri ombord så utlovas upp till 652 km räckvidd. Och när man förbrukat dessa finns ju det egna snabbladdningsstationerna att tillgå.

Felix Björklund

Mer om: Elbilar Tesla

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt