Fjärrstyrning en av fyra nyheter när Volvo uppdaterar styrassistans

2018-08-24 06:00  

De flesta minns lanseringen av Volvos styrassistans Dynamic Steering. Nu har en uppdatering släppts – vilken även ger möjlighet till fjärrstyrning av lastbilen.

Sällan har väl något så obskyrt som styrassistans till en lastbil fått sådant genomslag som när Volvo Lastvagnar släppte Dynamic Steering. I reklamfilmen tar två backande lastbilar ner skådespelaren Jean-Claude van Damme i split.

Systemet stabiliserar styrningen med hjälp av en elmotor placerad mellan rattstången och styrservon. Sensorer mäter av körningen 2 000 gånger per sekund. Elmotorn korrigerar sedan styrningen med upp till 20 newtonmeters vridmoment. Detta stabiliserar ekipaget i högre farter och hjälper föraren vid exempelvis backning med tung last i låg fart. Assistanssystemet lanserades för fem år sedan och nu är det dags för en uppdatering. De fyra funktionerna som tillkommer är:

1. Möjligheten till fjärrstyrning.

Volvo Lastvagnar har öppnat upp den så kallade påbyggarmodulen (som på engelska faktiskt kallas body builder module, BBM). Modulen utgör en datalänk mellan fordonet och påbyggnaden, till exempel en betongroterare. Modulen gör det möjligt för påbyggnaden att styra exempelvis motorns varvtal.

Läs mer: Här åker vi med den ”självkörande” Mercedes-lastbilen

Genom öppningen av modulen blir det nu även möjligt att reglera till exempel hastighet och styrning, berättar Pär Harklint, produktansvarig Volvo Lastvagnar Sverige. Föraren kan alltså stå utanför lastbilen och köra den i upp till 10 kilometer per timme, med hjälp av en fjärrkontroll. Dessa funktioner har kunnat uppnås tidigare, men då av externa påbyggarfirmor och omfattande ingrepp. Nu blir det möjligt direkt genom Volvos egen påbyggarmodul. Signalerna är dock kodade och för att få tillgång till dem måste påbyggarfirman betala för sig. Givetvis är det också av säkerhetsskäl. Funktionen visades upp på Elmia. Se video nedan (Obs! Svajigt ljud).

2. Styrassistans

Om fordonet vid till exempel halt underlag börjar glida försöker systemet automatiskt hjälpa föraren att återfå stabil kurs med hjälp av den elektriska styrassistansmotorn och bromsarna.

 

3. Körfältsassistans.

Kamera och radar läser av väglinjerna och hjälper föraren att hålla sig inom filen. Ju mer något av hjulen korsar en linjemarkering desto mer vill den elektriska hjälpassistansmotorn styra tillbaka fordonet.

 

4. Personliga inställningar.

Genom en kontrollenhet inne i hytten kan föraren anpassa styrningen att bli till exempel styvare eller mjukare. Inställningarna kan sparas individuellt vilket underlättar när samma fordon har flera olika förare.

 

De nya funktionerna blir tillgängliga på de lastbilar som har Dynamic Steering som tillval, det vill säga modellerna FH, FM och FMX.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt