Fabriksrevolutionen – nu vill fler göra som Tesla

2021-12-27 11:00  
Den nya modellen “Dreampress” är världens största maskin för pressgjutning, och den utvecklar 9 000 tons tryck.  Foto: LK Group

I sin strävan att förenkla produktionen har Elon Musk stöpt om sättet som bilar tillverkas på. Nu uppges flera andra tillverkare vilja följa i Teslas fotspår.

När Tesla skulle börja producera Model 3 lanserade frontmannen Elon Musk begreppet ”production hell”. Det var stora volymer som man skulle börja bygga och utmaningarna var enorma.

Analytiker och branschchefer världen över satt nog och inväntade sammanbrottet – för att gå från idé till verklighet är det som sållar ut opportunister, menade man.

VW: Krävs en revolution

Det kan förefalla snudd på komiskt hur de traditionella tillverkarna har gått från att le i mjugg till att leendet blivit allt mer nervösa. Tidigare i höstas levererade Volkswagens chef Herbert Diess en nykter analys. Han menade att VW måste förändras och det krävs en revolution i Wolfsburg (tillverkarens huvudsäte) för att man ska kunna tackla Tesla.

Skälet. Tesla beräknas kunna bygga en bil på tio timmar när fabriken i Berlin öppnar. VW mäktar med att bygga en elbil på 30 timmar i sin specialfabrik i Zwickau.

Läs mer: Volkswagens planer: Ny fabrik för att tackla Tesla

En av de stora tidsspararna i bygget är att Tesla satsar på pressgjutning. Målet som tillverkaren har är att kunna pressgjuta sina bilar i några få stora delar och på så sätt effektivisera bort en hel del. Tesla har redan producerat Model Y med en helgjuten bakvagn – och på så sätt ersatt 70 olika delar. På sikt ska Tesla pressgjutna sina chassin i mer eller mindre två delar.

Fler tillverkare har beställt pressar

Och det verkar nu som att den produktionstanken har slagit rot hos andra bilföretag. För tillverkaren av de gigantiska maskinerna, LK Machinery, har avslöjat att flera tillverkare nu har beställt maskiner.

Men är det VW, BMW och Mercedes som satsar? Nej, enligt LK Machinery är det sex kinesiska tillverkare som i början av 2022 får sina egna ”gigapressar”, det rapporterar New York Times.

Dock ska det nämnas att LK:s grundare säger att det finns en hel del trösklar som de nya kunderna behöver överkomma.

– Trots Kinas framgångar är det lång väg kvar. En del av företagen kämpar med att hitta designers av samma typ och talang som Tesla har i mängder. För utan designen kan LK inte leverera maskinerna, säger Liu Sion Song, till New York Times.   

Så ännu så länge behöver de europeiska drakarna kanske inte oroa sig för hotet från kinesiska tillverkare som sprutar ut bilar i Tesla-tempo.

Volvo Cars näst på tur?

Några som dock tittar intensivt på pressgjutning är Volvo Cars. Där har tillverkaren inlett samråd med aktörer i närheten av Torslanda. Innan sommaren ville dock Volvo inte kommentera hur stor satsningen var.

– Det är något som vi just nu undersöker och utreder, men inga beslut är fattade än. Det kommer senare i år, sade presstalespersonen Magnus Holst då.

Läs mer: Volvo Cars vill göra som Tesla och pressgjuta sina aluminiumdelar

id ny kontakt med Volvo säger de att det för närvarande inte finns något att kommentera, men att man återkommer i frågan framöver.

 

Felix Björklund

Mer om: Tesla Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt