”EU tar historisk chans att sätta press på bilindustrin”

2018-10-10 14:15  
Foto: Pontus Lundahl / SCANPIX / TT & Jörgen Appelgren

ANALYS. Bilindustrin har kämpat hårt för att få EU-politikerna att stifta mjukare utsläppsregler. Det är en fight den är på väg att förlora – och den har delvis sig själv att skylla, skriver Ny Tekniks Johan Kristensson.

Inom EU pågår just nu förhandlingar som kommer att få enorm påverkan på hur europeisk biltillverkning ska se ut under kommande decennium.

Det EU ska besluta om är hur mycket koldioxid som nya personbilar och lätta lastbilar i genomsnitt får släppa ut 2030 jämfört med 2021. För 2021 är gränsen för personbilar satt till 95 gram. 2017 var snittet för nya bilar 118,5 gram.

Förhandlingarna är komplicerade och förmodligen inte klara förrän tidigast i december. Men sedan ministerrådet sent igår lämnade sitt besked om 35 procents minskning börjar det klarna var den slutliga överenskommelsen kommer att hamna.

Ministerrådets position är mitt emellan kommissionens utgångsförslag på 30 procent och parlamentets 40 procent. Rimligen hamnar slutresultatet någonstans i det spannet.

Läs mer: Kompromiss i EU för minskade avgaser: 35 procent

De europeiska fordonstillverkarnas organisation Acea kämpar emot med näbbar och klor och kräver en minskning på högst 20 procent. Kostnaden skulle bli alltför hög att ställa om för snabbt menar Acea, både för bilköparna och för samhället. Organisationen oroar sig också för tillgången till komponenter för att elektrifiera fordonen, vilket med de aviserade kraven på minskningar blir ett måste.

Den industri som Acea representerar är också extremt betydelsefull för EU. Den sysselsatte i fjol 13,3 miljoner människor, direkt och indirekt. Exporten av fordon tillverkade i EU genererade i fjol ett handelsöverskott på ofattbara 940 miljarder kronor.

Men saker och ting är inte riktigt som de tidigare har varit denna förhandlingsrunda. Orsakerna är flera:

  • Färskt i minnet har politikerna Volkswagens utsläppsskandal. VW fuskade medvetet med bilarnas programvara för att sänka utsläppen vid typgodkännande. Dotterbolaget Audis vd sitter fängslad sedan i juni.
     
  • Alla Europas biltillverkare har inte fuskat. Men VW-koncernens beteende har solkat ner hela den europeiska bilindustrins rykte. Just nu utreder dessutom EU-kommissionen om VW, BMW och Daimler ingått i en kartell för att försena införandet av teknik som sänker utsläppen.
     
  • EU-politikerna ser också hur amerikanska Tesla uppenbarligen kan få människor att vilja köpa elbilar samt hur den kinesiska staten med sin kraftfulla politik på kort tid har gjort landet till världens största marknad för elbilar.
     
  • I måndags damp dessutom FN:s klimatpanel IPCC:s senaste rapport om den globala uppvärmningen ner, med den starka uppmaningen att mer måste göras för att begränsa uppvärmningen till 1,5 grad.

Sammantaget har detta inneburit att den europeiska bilindustrin inte längre har samma förhandlingsmoment som tidigare. Majoriteten av beslutsfattarna litar uppenbarligen inte på bilindustrins ord om att en 20-procentig minskning av koldioxidutsläppen är rimligt utan att riskera jobben och konkurrenskraften. Tvärtemot tycks inställningen vara att bilindustrin måste sättas under politisk press att leverera mer än den själv anser sig klara av – just för att behålla konkurrenskraften i en global ekonomi.

Läs mer: Stark reaktion från fordonsindustrin på utsläppsbeslut

Visserligen ser slutresultatet inte ut att hamna i nivå med Sveriges position, som innebär en minskning med 50 procent. Men det faktum att så väl ministerrådet som parlamentet har lagt ribban högre än kommissionen visar att något är rejält annorlunda denna gång.

Situationen som har uppstått utgör en sällan skådad möjlighet för de europeiska beslutsfattarna – och det verkar som att de inte kan låta blir att ta den.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt