”En jättemekaniker med 200 000 lastbilar i huvudet”

2019-02-19 06:00  

Alla nya Volvo-lastbilar som kör i USA är uppkopplade till en och samma ”ai-hjärna”. Tekniken har minskat verkstadstiden för lastbilarna med en fjärdedel.

Att koppla upp sina fordon börjar nästan vara standard bland de stora lastbilstillverkarna. Fordonets position, driftdata, slitage och mycket annat rapporteras automatiskt och fortlöpande till tillverkaren. Men de alltmer avancerade sensorerna och telematiksystemen genererar data i sådana mängder att den blir svårhanterlig.

För 200 000 uppkopplade långtradare i Nordamerika från Volvo Trucks och Mack Trucks hanteras all information av ett ai-baserat system.

– Dagens uppkopplade lastbilar skickar hela tiden ut en otrolig massa data: hur fort de kör, när de står stilla, hur mycket bränsle de har i tankarna, och så vidare. Man kan jämföra det med Facebook där folk berättar vad de äter till lunch, att de tar en promenad… vad vi gör handlar om att sålla fram den värdefulla datan, säger Christer Bodell, industrirådgivare inom analytics på dataanalysföretaget SAS Institute Sverige.

Läs mer: Autonoma lastbilar rullar på autobahn

Sedan ifjol är alla nya lastbilar från de amerikanska tillverkarna Volvo Trucks North America och Mack Trucks, bägge dotterbolag till AB Volvo, utrustade med uppkopplade, internet of things-baserade telematiksystem. Informationen processas i SAS Institutes analysplattform.

– I en sådan här bil sitter det runt 60 datorer, som skickar information över radionätet sisådär var femte minut. Det blir en fruktansvärd massa brus. Så hur skiljer vi en sjuk bil från en frisk bil? Hur kan vi se att en viss bil ligger i farozonen för att drabbas av ett visst fel? säger Christer Bodell.

Algoritm finner problemet

När informationen når molnet finns där en mängd data om den aktuella fordonsmodellen – motor, växellåda, axelkonfiguration och så vidare. Detta kombineras med bilens egen realtidsberättelse om sig själv.

– Så slår det mot en algoritm: en bil av den här typen, med den här lastvikten, som kör i den här hastigheten, på det här varvtalet, i den här temperaturen, på den här höjden över havet, får den här felkoden. Då kanske analysverktyget räknar ut att i det här fallet beror problemet med 87 procents sannolikhet på det här specifika felet.

Läs mer: Volvofabriken i Olofström automatiseras – kan styras med mobil och surfplatta

Centralt är att algoritmen räknar med data från samtliga lastbilar som är anslutna till systemet, i skrivande stund omkring 200 000 fordon över hela USA. Det handlar om miljoner uppgifter i realtid. Genom maskininlärning lär sig systemet efterhand att sortera i det enorma bruset och sålla fram den betydelsefulla informationen.

– Det blir som en jättemekaniker med 200 000 lastbilar i huvudet som kan se mönstren från allihop. Vad är gemensamt för de bilar som hamnar på verkstaden med ett visst fel? Vad är gemensamt för de bilar som inte hamnar på verkstaden? Samtidigt behandlas och diagnosticeras varje bil som en enskild individ i realtid, säger Christer Bodell.

Ai:n ger besked om felet till verkstaden

När ai:n får träff för ett visst sannolikt fel, skriver systemet ut en arbetsorder.

– Den går automatiskt till ett call center och sedan vidare ut till chauffören, och till närmaste verkstad eller servicecenter som har den nödvändiga reservdelen eller utrustningen för att åtgärda det aktuella felet. Och när bilen kommer in på verkstaden vet teknikerna redan vad som är fel med den och behöver inte lägga tid på att leta efter problemet, säger Christer Bodell.

Eftersom ai:n gör diagnosarbetet i förväg minskar tiden för felsökning med i genomsnitt 70 procent, och reparationstiden med 25 procent, enligt Volvo Trucks siffror. Systemet kan också bedöma om ett fel inte är akut, utan kan vänta till ett schemalagt verkstadsbesök vid ett senare tillfälle, allt för att undvika onödigt stillestånd.

– I dag blir det allt vanligare att tillverkarna säljer lastbilar med uptime-avtal, där man garanterar att bilen rullar ett visst antal timmar över en viss tid. Det vill säga, tillverkaren får ta smällen om bilen står still. Det är som i Formel 1: Man vill tillbringa så lite tid som möjligt i depån, säger Christer Bodell.

Förebygger fel i produktionen

Volvo Trucks uppger att analysplattformen även är till nytta i tillverkningen av lastbilar.

– Den registrerar om en viss typ av bil har ett oväntat högt antal fel av en viss typ. Saker kommer alltid att gå sönder, men om siffran stiger över ett satt tröskelvärde så flaggar systemet. Man kan ändra en komponent och förebygga felet redan i produktionen, säger Christer Bodell.

Tillverkningsindustrin utgör fortfarande en mindre andel av SAS Institutes kunder. Deras ai-baserade verktyg används sedan länge för beslutsstöd och affärsanalys i finansvärlden och inom offentlig förvaltning. Bank of America, Danske Bank och Royal Bank of Scotland är några av de större namnen på kundlistan.

– Datahantering är jätteviktigt för den här sortens aktörer. Banker, försäkringsbolag och liknande – allt de har är ju data, egentligen. Men vi ser att även företag som jobbar med hårdvara bara får mer och mer data som måste hanteras. Allting blir uppkopplat och de stora datamängderna kommer att genereras av maskiner och sensorer framöver. Det är där vi kommer in och vill vara med i den industriella omvandlingen, säger Christer Bodell.

Detta är SAS Institute

Utvecklar ai, analysverktyg och annan mjukvara för företag inom bank, försäkring, offentlig förvaltning, telekom, tjänstesektorn, Sports Analytics, med mera.

Bland deras samarbetspartners finns även tillverkningsindustri som Volvo Trucks, en dörr som blir allt bredare, med Christer Bodells ord.

Grundades i USA 1976 av Jim Goodnight, som den amerikanska affärspressen brukar kalla "The Godfather of data analytics". Företaget kom till Sverige tio år senare. Hette ursprungligen Statistical Analysis System.

Anställer i dag närmare 15 000 personer globalt, och omkring 120 personer i Sverige.

Tommy Harnesk

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt