Därför satsar Lexus på luftkylt batteri i elbilen

2020-05-12 14:30  

Varumärkets första rena elbil kyler inte battericellerna med vätska. För att understryka sin tilltro på tekniken erbjuder Lexus tio års garanti och 1 miljon kilometer på crossoverns luftkylda batteri. 

Det japanska lyxmärket har redan lanserat sin första elbil på den kinesiska marknaden, och senare under året kommer modellen till Europa. Lexus UX 300e är en crossover som erbjuder 204 hästkrafter och en räckvidd på 400 km enligt den äldre NEDC-körcykeln.

Bilen har ett luftkylt batteri på 54,3 kWh – något som få elbilstillverkare använder eftersom de anses vara mindre robusta än vattenkylda batterier. Men Lexus verkar vara självsäkra kring sitt teknikval, för de erbjuder tio års garanti på det luftkylda batteriet – som även omfattar 1 miljon kilometer. Det meddelar tillverkaren i ett pressmeddelande.

För att garantin ska lösas ut måste kapaciteten ha fallit under 70 procent, vilket motsvarar återstående 38 kWh. Enligt Lexus ska dock deras luftkylda system i UX 300e vara både säkrare och lättare än konkurrenternas vattenkylda system. Tack vare att luft cirkulerar inuti batteriet levererar de 288 battericellerna stabilt även vid upprepade snabbladdningar samt vid hög hastighet på motorvägen.

Läs mer: Lexus gör som konkurrenterna – laddhybrid på gång?

Systemet samverkar med bilens luftkonditionering och den effektiva kylningen sägs öka batteriets livslängd och laddkapacitet såväl som vässa bilens prestanda. Till detta sitter värmeelement under varje batterimodul som ser till att de även under kalla dagar presterar på topp direkt från start. Med växelström ligger laddkapaciteten på 6,6 kW och för snabbladdning med likström är kapaciteten 50 kW.

Men tekniken lever inte alltid upp till bolagens egna förväntningar. Även Nissan har valt luftkylning för batterierna i Leaf. Biltillverkaren samlade in data från 400 000 exemplar som har sålts i Europa sedan 2011 – och med utgångspunkt från resultaten gav Nissan förra året prognosen att batteripacket skulle ha en livslängd på hela 22 år.

Läs mer: Volkswagens budget-elbilar kan bli eget varumärke

Det skulle i så fall överträffa den förväntade snittiden med tio till tolv år. En studie av bilflotteföretaget Geotab från 2019 visade dock att det luftkylda batteriet hos en Nissan Leaf från 2015 tappade lagringskapacitet med 4,2 procent under ett år medan en Tesla Model S från samma år tappade 2,3 procent. Geotabs slutsats är att vätskekylning är effektivare än luftkylning.

John Edgren

Mer om: Lexus

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt