Därför gör svenskarna spel till kontroversiella Magic Leap

2019-01-24 06:00  

De här ar-glasögonen är mytomspunna, kritiserade och så dyra att nästan ingen har råd med dem. Det har inte hindrat en svensk studio från att ge ut storspelet Angry Birds till Magic Leap One. ”Jag tror att augmented reality kommer att bli enormt stort”, säger entrprenören Tommy Palm.

Man behöver inte vara fågelskådare för att veta vilken art det rör sig om. Den är arg och den är röd och tillhör Angry Birds, en av mobilerans största spelsuccéer, med åtskilliga miljarder nedladdningar. Med en slangbella skjuter jag den, bara för skojs skull, mot en fåtölj på ett kontor i Stockholm. Fågeln studsar från möbeln ner på golvet.

Att fågeln har migrerat från mobilskärmen till verkliga miljöer är bara en av alla saker som är annorlunda med den här utgåvan av Angry Birds. En annan är att nästan ingen kommer att få chansen att spela det. Angry Birds FPS: First Person Slingshot är – än så länge – exklusivt för det så omtalade ar-visiret Magic Leap One, utvecklad av det ännu mer omtalade Florida-företaget Magic Leap.

Ar står för augmented reality, eller förstärkt verklighet. Till skillnad från virtual reality, virtuell verklighet, är man inte insvept i en virtuell miljö utan ser virtuella objekt ta plats i det fysiska rummet.

En aning tröttsamt är att branschen med en bilhandlares entusiasm också försöker kränga ett tredje begrepp: mixed reality. Skillnaden mellan ar och mr är att det senare innebär att de virtuella objekten interagerar med de verkliga. Som när en röd virtuell fågel studsar mot en verklig fåtölj.

Angry Birds FPS: First Person Slingshot är ett samarbete mellan finska giganten Rovio och svenska spelstudion Resolution Games, som sedan starten 2015 ägnat sig åt att utveckla vr- och ar-spel.

– Jag har känt dem i Rovio sedan de grundade bolaget 2003. Vi började tala om att göra ett projekt ihop, och det är en kul möjlighet att få jobba med ny hårdvara, säger Tommy Palm, vd och grundare av Resolution Games.

Tog Candy Crush till mobilen

För sex år sedan utnämndes Tommy Palm av sajten Pocket Gamer till ”mobilkungen”. Det var framsynt, för när svenska King.com kort därpå förvärvade Palms bolag Fabrication Games 2012 fick hans utvecklingslag i uppdrag att utveckla en mobilversion av Kings Facebook-spel Candy Crush Saga. Hur det gick vet du förmodligen. Bara så sent som i november i fjol hade Candy Crush Saga 293 miljoner aktiva spelare under en och samma månad.

Så varför vill en entreprenör som Tommy Palm, och ett bolag som Rovio, vars respektive spel nått en miljardpublik, ge ut något till en så nischad pryl som Magic Leap? Som än så länge bara är tillgänglig på ett fåtal platser och har en prislapp på 23.000 kronor? Därför att de vill vara tidigt ute.

När Iphone gjorde debut 2007 hade Tommy Palm redan ägnat 16 år av sin karriär åt mobilspel. Innan premiären av Angry Birds 2009 hade Rovio utvecklat 51 spel som nästan ingen har hört talas om.

– Det här gör det möjligt för oss att experimentera med något vi vet kommer att komma, oavsett om det är från Magic Leap eller Apple. Visst, Magic Leap är en superliten plattform just nu, kanske bara ett hundratal användare. Hårdvaran du testade är mer att betrakta som en utvecklingsenhet. Men jag tror att ar kommer att bli enormt stort och liksom samexistera med virtual reality, säger Tommy Palm.

Rovio vill bli först

Ville Heijari, marknadschef på Rovio, är inne på samma sak.

– Tänk på hur det var med Angry Birds. En ny upplevelse på en på den tiden ny sorts enhet: den smarta telefonen med en tryckkänslig skärm. Här har vi ny teknik och vi vill vara tidiga med att anamma den. Det är en långsiktig investering. Om vi inte gör det här nu kan det vara för sent, säger han i en intervju med Variety.

Kan förstärkt verklighet få samma genomslag som mobiltelefonen? Ja, när Tim Cook, vd för Apple, fick frågan gav svaret inte mycket utrymme för några tolkningar.

– Teknik bör förstärka mänsklig prestation och mänskliga upplevelser och förstärkt verklighet är ofattbart bra på det. Jag tror att det kommer att förändra allt. Om ett par år kommer vi inte att kunna föreställa oss livet utan ar, säger Tim Cook i en HBO-sänd tv-intervju gjord på uppdrag av mediebolaget Axios.

Läs mer: Apple, Microsoft och 4 andra utmanare till Magic Leap

Det är svårt att föreställa sig att Cook menar att skärmen på en telefon kommer att utgöra portalen till denna nya värld. Men desto mer begripligt att Apple köpt bolag och tagit patent som tyder på att de så småningom lanserar sina egna smarta glasögon. På en direkt fråga om saken låter Cook gömma sitt svar mellan raderna.

– Tja, det som är så bra med teknik är att den aldrig slutar utvecklas, inte sant? Vi letar alltid något bättre, om än inte nödvändigtvis något annorlunda. Man kan argumentera för att vi ligger i den absoluta framkanten när det gäller ar. Så du kommer att se och uppleva tekniken på ett radikalt annorlunda sätt i framtiden än du gör idag. Även om det redan nu går att göra ganska coola saker, säger Tim Cook till Axios.

Kan handla om överlevnad för Apple

Apples satsning på förstärkt verklighet kan röra sig om en ren överlevnadsfråga. Futuristen Amy Webb, grundare av Future Today Institute, anser att vi har tagit de första stapplande stegen in i en post-smartphone-era. Vikande försäljning är ett tecken på det, ökad efterfrågan på hudnära enheter ett annat. Faktum är att Amy Webb ser framför sig att våra skärmar kommer att försvinna. Tv-apparater, datordisplayer, biodukar och – förstås – skärmar på mobiltelefoner riskerar att dö ut.

– Vi kommer att bära information. Folk kan inte riktigt förstå att vi inte kommer att använda mobiltelefoner, men alla signaler pekar på att vi inom tio år kommer att bära skärmar, snarare än att hålla i dem, säger Amy Webb.

Läs mer: Analys: ”Apple gör inte längre en Iphone vi bara måste ha”

Med en Magic Leap One framför ögonen är det mest fängslande inte Angry Birds, utan hur hårdvaran läser av rummet man befinner sig i. Ett rutnätsmönster lägger sig som en virtuell hinna över väggar, golv, tak, möbler och människor. Med sensorer och kameror på headsetets framsida skapar Magic Leap One en tredimensionell representation av dess omgivning. Sedan är den omgivningen, potentiellt sett, redo att tapetseras, dekoreras och fyllas med virtuellt innehåll.

Det är svårt att återge det spektrum av möjligheter som uppstår när själva verkligheten kan hackas. Men det är inte bara för mig som tanken svindlar. Jessica Conditt på Engadget tycks ha drabbats på ett liknande sätt. ”Magic Leap One är som mest imponerande när den skannar av ditt hem för första gången. Den lägger ett ljusblått rutnät över allt du äger och fångar detaljerna i en ihoprullad filt eller en sovande hund. När hela rummet blir holografiskt så förstår man den outnyttjade kraften i mixed reality. Nu kan det här rummet bli vad som helst. Möjligheterna är uppenbara och oändliga”.

Jared Ficklin på konsultbyrån Argodesign, en partner till Magic Leap, tror att vår ”digitala livsstil” kommer att lösgöra sig från de platta skärmarnas fyrkantiga ramar. Han säger till sajten Venturebeat att ”världen runt om oss kommer att bli en deltagare” i våra uppkopplade liv.

– Absolut!, svarar Tommy Palm, på frågan om augmented reality-glasögon kan komma att ersätta mobilskärmar.

– Det är en fråga om tid. Du och jag bär inte glasögon, så det kanske är ett litet större steg för oss. Men om de skulle göra att jag blir mycket mer produktiv så skulle jag definitivt ta det steget. Inte något så här tungt och otympligt (som Magic Leap One). Men priserna sjunker, komponenterna blir mindre och mer energieffektiva.

Många hinder för augmented reality

Det är sådana löften som Tommy Palm måste sätta sitt hopp till: att ar-glasögon får ungefär samma formfaktor som ett par vanliga glasögon. För att nå dit måste industrin passera en lång hinderbana av små och stora utmaningar. Magic Leap One har till exempel förpassat processor och batteri till en puck man fäster i byxfickan, förbundna med själva headsetet via en sladd. Och även om man kan stå ut med det besväret så är det likafyllt en pryl som bara kan användas under rätt ljusförhållanden, med en prislapp på omkring 23.000 kronor.

Under många år var Magic Leap ett mytomspunnet bolag som sades ruva på en lika banbrytande teknik som företagsnamnet skvallrade om. Att företaget tog emot riskkapital på astronomiska 1,4 miljarder dollar från giganter som Google och Alibaba dämpade inte direkt förväntningarna. När så ar-visiret lanserades visade det sig att Magic Leap mer eller mindre kunde betraktas som en något mer kraftfull konkurrent till Microsofts Hololens, en enhet som funnits på marknaden sedan 2016.

Vr-pionjären Palmer Luckey, han som låg bakom Oculus Rift, skrev på sin blogg en svavelosande sågning under rubriken ”Magic Leap is a tragic heap”. Tommy Palm delar dock inte uppfattningen om att det skulle röra sig om ett ”tragiskt hopkok”.

– Vi tycker det är en grym enhet. Vi är verkligen nöjda med hur Angry Birds blev och det är möjligt att vi utvecklar fler grejer till den.

Läs mer: Kritikerna jublar inte över Magic Leap

Samtidigt går det inte att förneka att Magic Leap har bränt en hel del av sitt kapital, både om man talar om det monetära och det som rör förtroende. Bolaget kan inte längre gömma sig bakom märkliga marknadsföringsord och hemlighetsmakeri, utan är ute på en arena som sakta men säkert fylls av allt fler deltagare. Microsoft kommer inom kort att lansera Hololens 2. Och under teknikmässan CES i Las Vegas i januari väckte kinesiska Nreal stor uppmärksamhet med ett par smarta glasögon som knappt gick att skilja från ett par traditionella.

Att en helt okänd startup lyckas med det på mindre än två år är förstås en prestation, men det skvallrar också om att tekniken generellt utvecklas i rask takt. Snart är den kanske mogen nog för att en aktör som Apple ska våga ta sitt påstådda ar-projekt från labbet ut i offentligheten. Om den dagen kommer lär Angry Birds FPS: First Person Slingshot kunna se fram emot en betydligt större publik.

Resolution Games och Magic Leap

Resolution Games

Grundat: 2015.

Ort: Stockholm.

Omsättning: 24 miljoner kronor (2018). Tog nyligen in drygt 72 miljoner kronor i en B-runda.

Gör: Vr- och ar-spel.

Aktuella: Med flera Angry Birds-spel till vr och ar. Angry Birds FPS: First Person Slingshot är dock exklusivt för Magic Leap One.

Magic Leap

Grundat: 2010.

Ort: Florida.

Finansiering: Tagit emot 1,8 miljarder dollar i riskkapital. Bland investerarna finns Google, Alibaba och - kontroversiellt nog - den saudiarabiska staten.

Gör: Augmented reality-headset.

Aktuella: Släppte enheten Magic Leap One under 2018.

3 sätt att använda förstärkt verklighet

Morgondagens kontor

En gemensam virtuell mötesplats där arbetskamrater är närvarande via en realistisk 3d-klon, oavsett var de fysiskt befinner sig. Det är tanken bakom startupen Spatial, som redan har en fungerande prototyp. I en demonstration av tekniken visas hur de virtuella representationerna med enkla grepp också kan frammana 3d-objekt och arbeta med en gemensam anslagstavla.

En ny digital assistent

I Sverige har vi knappt hunnit vänja oss vid de ansiktslösa röstassistenterna som bor i mobiltelefoner och smarta högtalare. Men snart kan Siri, Alexa och Googles assistent representeras visuellt. Magic Leap har gestaltat en sådan framtid med hjälp av Mica. Hon är en assistentprototyp som, med hjälp av Magic Leap Ones förmåga att skanna ett rum, är ”medveten” om sin omgivning och kan interagera med både den och användaren.

Dekorera med appar

Idag sorterar vi appar på våra hemskärmar. Imorgon kanske apparnas placering bestäms utifrån det fysiska sammanhanget. Så receptapparna kan vara fästa på en kökslucka, de virtuella kom ihåg-lapparna sitter på ytterdörren och podcastappen träder fram när man sätter sig på tåget. Å andra sidan är det möjligt att vi delvis börjar konsumera information på ett helt nytt sätt, där tvådimensionella skärmar ersätts av ett mer organiskt gränssnitt.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt