Christian von Koenigsegg: Därför investerar vi i solcellsbilen Lightyear

2022-08-06 06:00  

Nu ska Ängelholm dela hemligheter med Lightyear. Här berättar Christian von Koenigsegg om tekniksamarbetet och investeringen i elbilstillverkaren.

Under sommaren avtäckte nederländska Lightyear produktionsmodellen av elbilen ”0”.

Solpaneler ska leverera upp till 70 km extra körsträcka om dagen, vilket ger en total räckvidd på 625 km enligt wltp. På årsbasis räknar bolaget med att solcellerna kan leverera upp till 11 000 km.

De första exemplaren kommer att levereras under året, och nu har svenska Koenigsegg gått ut med att man har gått in som delägare och teknikpartner i Lightyear.

Läs mer: Då ska elbilen bara kräva laddning en gång om året

Vilken teknik från Koenigsegg dyker upp hos Lightyear?

Hur stor investering som det handlar om är osagt. För sin kommande modell Lightyear 2 får elbilstillverkaren tillgång till patenterad teknik från Ängelholm. Men inget av de två företagen svarar på exakt vilken Koenigsegg-teknik som kan dyka upp i Lightyear – eller vice versa.  Får Koenigseggs bilar solceller på taket? Vi får vänta på att få reda på det.

”När teamen presenterades för varandra för många månader sedan så identifierade vi möjligheter kring att dela med oss av en del av vår teknik och vår kunskap om hur man avancerar inom området hållbar energi för fordonsbranschen – något som vi eftersträvar även inom vår nischade sektor”, berättar vd Christian Koenigsegg för Ny Teknik i en skriftlig kommentar.

Lightyear 0. Foto: Lightyear

Han konstaterar att Lightyear utvecklar en lösning för massmarknad med fokus på effektivitet och räckvidd, genom att utnyttja solenergi.

Läs mer: Elbilarna jagar prestanda – med elmotorn i fokus

Samtidigt har Koenigsegg från starten haft fokus på en hållbar mobilitet och i det avseendet varit pionjärer inom superbil-sektorn, exempelvis med modellen CCXR biofuel 2007.

Elektrisk drivlina i hybriderna Regera och Gemera

”På senare tid har har Koenigsegg utvecklat en helelektrisk drivlina som en del i vår teknikplattform. Den har plockats in i vår hybrid Regera och i den kommande hybriden Gemera. Den här tekniken är industriledande avseende prestanda och innovation. Exempelvis var vi först med en 800 v-plattform i en produktionsmodell. Utvecklingen av vår elmotor tillsammans med en 6-fas växelriktare är oöverträffade. Och under den här resan fortsätter vi att bygga vidare på vår kunskap, talang och expertis”, berättar Christian von Koenigsegg.

Tungviktare. Nya Gemera är något så ovanligt som en fyrsitsig lyxbil från Ängelholmstillverkaren Koenigsegg. Foto: Koenigsegg

Enligt rådande plan ska Lightyear 2 släppas mellan 2024-2025, och då utgöra en ”prisvärd” elbil. Detta kan ställas mot Koenigseggs fyrsitsiga ”budgetmodell” Gemera som kostade över 18 miljoner kr då upplagan såldes ut för några år sedan.

Läs mer: Koenigsegg om elbilar: ”Inget som hindrar oss”

”Vi räknar med att det här samarbetet ska hjälpa Lightyear att ta sig framåt och uppnå sina mål. Under tiden fortsätter Koenigsegg att utveckla vår teknik och vision kring att kombinera prestanda med miljövänlig kraft som ska driva vårt modellutbud framledes”, berättar Christian von Koenigsegg.

 

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt