Brist på laddplatser ger chockpriser för elbilar: ”Tvingar ingen”

2022-07-13 11:15  
Ladda din elbil på Smögen för 995 kr per dygn, det erbjuder en lokal entrepenör på Smögen. Foto: Anders Frick och skärmdump Facebook.

Ladda din elbil på Smögen för 995 kr per dygn – men se till att vara snabb, för det finns bara två laddplatser. Ökningen av antalet laddbara fordon i kombination med bristen på laddplatser under semestern öppnar dörren för lokala entreprenörer.

Under årets andra kvartal fick Sverige ytterligare drygt 30 000 laddbara fordon, vilket gör att totalsiffran nu är 250 000 sådana fordon. Samtidigt har bara knappt 1 000 nya laddpunkter installerats, vilket gör att obalansen mellan fordon och laddplatser ökar. Det visar siffror från Power Circle, som är elkraftbranschens intresseorganisation.

I semestertider visar detta sig extra tydligt, och ett exempel kommer från semesterorten Smögen på västkusten. Där finns inga offentliga laddplatser för elbilar, vilket fick en lokal byggentreprenör att montera upp två laddboxar och en QR-kod för Swishbetalningar. Priset är 995 kronor per laddtillfälle, och för det får man ladda elbilen i upp till ett dygn.

Läs mer: Lista: Här är hotellen du kan ladda elbilen på i sommar

I sociala medier går diskussionerna nu varma om det ens är tillåtet att ta ut så höga laddavgifter – något som laddplatsernas innehavare tar med en klackspark:

– Visst är det härligt att jag inte tvingar på folk dessa platser ändå. Valet är fritt. Vissa tycker det är dyrt, vissa rimligt och till och med några som sagt att det är billigt, svarar byggentreprenören på kritiken.

Laddning på offentliga platser kostar i normalfallet 0-9 kronor per kWh. En normal laddning av en standardstor elbil kostar alltså ofta runt 200-300 kronor.

”Svenska elbilsbeståndet växer i rekordfart”

Laddföretaget Monta har sammanställt statistik från elbilsbranschorganisationer och konstaterar att nästan inga av de 20 mest populära svenska semesterorterna har tillräckligt med publika laddpunkter för att möta laddbehovet – och i topp hamnar just Smögen.

– Det svenska elbilsbeståndet växer i rekordfart, men utbyggnaden av laddinfrastruktur har inte hängt med i samma takt. Detta blir extra kännbart under semestersäsongen, när många orter ser en tillströmning av elbilister från hela landet som ska samsas om befintliga laddpunkter, säger Marcus Enetjärn, Sverigechef på Monta, i ett pressmeddelande.

Läs mer: Studie avslöjar: Snabbladdare är ofta ur funktion

Som Ny Teknik skrev tidigare i år öppnas det i snitt 64 laddpunkter per vecka. Den publika laddinfrastrukturen hänger inte med i utvecklingen utan antalet laddpunkter per laddbart fordon har under året minskat från 0,06 till 0,05.

Samtidigt har landets laddbara fordonsflotta, enligt Power Circle, hittills i år ökat med 62 243 fordon, vilket är en fördubbling jämfört med motsvarande period förra året. Störst är ökningen av laddhybrider med drygt 40 000 bilar, följt av antalet rena elbilar med drygt 20 000. Därefter följer elektriska lätta lastbilar, motorcyklar och bussar.

Anders Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt