Analys: Toyota Rav4 PHEV – ”Visar att de bemästrar hybrider”

2021-11-16 07:00  
Toyota Rav4 PHEV. Foto: Toyota

EUROPAINDEX. En multikonstnär som levererar på alla områden, eller bara en i raden av laddbara crossovers? Toyotas första laddhybrid Rav4 blandar och ger menar experterna i Europa.

Det tog lång tid från det att Toyota började med hybrider till dess att den första laddhybriden introducerades. Närmare bestämt 22 år. Första modell som får laddmöjligheten är populära Rav4, och i Ny Tekniks test av bilen så beskrev vi den som ett ”attraktivt paket” och bättre än den vanliga hybriden, men med en hög prislapp.

Den stora fördelen som Toyotan har jämfört med konkurrenterna är lång räckvidd. Hela 75 kilometer, enligt officiella siffror. Men är det tillräckligt för att imponera på den samlade kåren av Europas biltestare – eller är det bara en pappersdrake?

Rent teknisk så har man skruvat om i drivlinan en del jämfört med den vanliga hybriden. Det är samma grundstomme, med en 2,5-liters bensinmotor och dubbla elmotorer – men sättet man använder dem på är annorlunda. Så är även effekterna, där framförallt den främre elmotorn har fått 134 kW i stället för 88 kW. Energin till dessa motorer hämtas ur ett batteri på 18,1 kWh.

Paradgrenen som Rav4 i laddhybridtappning kommer med är räckvidd. Med 75 kilometer så ligger man riktigt bra till bland konkurrenterna. Men hur är det i verkligheten? Italienska Motor1 testade detta i flera olika scenarion och kom som längst tolv mil när de ”sparkörde”. Italienarna genomförde även förbrukningstest på 360 kilometer och där imponerade Toyotan med att totalt sett hamna på 0,325 l/mil.

”Det är ingen slump att vi pratar om kategorirekord, för när vi tittar på den verkliga förbrukningen så hittar vi ingen annan suv som har så hög effektivitet”, skriver de.

Det här stämmer även franska Caradisiac in i.

”Toyota Rav4 PHEV undviker fallgropen som många av dess rivaler faller i. Nämligen att bli en riktigt bränsleslukare när batteriet är tomt”.

Men god verklig förbrukning är inte det enda positiva med drivlinan. En annan sak som lyfts fram som en fördel, särskilt mot vanliga Rav4 är att elmotorerna ger högre komfort.

”Särskilt elmotorer ger dig en mjukare och mer avslappnad körning än i hybrid-versionerna. De, precis som denna bil, använder en CVT-växellåda som tillåter att motorn varvas upp och ner på ett irriterande sätt vid acceleration. Med det extra vridmomentet från elmotorerna – så händer inte det här på samma sätt i laddhybriden”, skriver Daily Mirror.

Just hur mycket bensinmotorn kan låta vid acceleration är dock något som flera recensioner tar upp.

”Motorn ylar vid acceleration, särskilt irriterande är det på motorvägar där man vill göra omkörningar. Synd eftersom bilen går så mjukt och tyst i lägre hastigheter och är så välisolerad från buller utifrån”, skriver tyska Handelsblatt.

Just det senare är något man lyfter på nederländska Auto Week. Där säger man att samspelet i drivlinan är väldigt gott.

”Motorerna är lika väl inställda mot varandra som partners som varit själsfränder i åratal. Och tack vare de extra ljuddämpande materialen och isolerfönster är det underbart tyst ombord”.

Något som har varit lite av en het potatis är att Rav4:an stack ut som riktigt dålig i Teknikens världs älgtest.Det här är även något som tyska ADAC skriver under på.

”I ADAC:s undanmanövertest så får RAV4 PHEV ingen bra siffra. Redan i första fasen trycker sig bakdelen tydligt utåt. När man försöker styra tillbaka in i det ursprungliga körfältet bryter baken ut våldsamt vilket bara kan fångas in av en erfaren förare”.

Teknikens värld har dock gjort ett nytt test med en uppdaterad version av bilen och då fick den godkänt, dock med minimal marginal.

Summerat

Så vad är då den sammantagna bilden av Rav4 som laddhybrid? Jo, i Europaindex får modellen 75,92 poäng (baserat på 19 källor). Det positiva är räckvidden på el samt hur snål bilen är även när batteriet är tömt.

”Totalt sett är denna Toyota Rav4 laddhybrid över genomsnittet. Drivlinan är ett utmärkt komplement till sortimentet och ett bra val för de som förstår hur den ska användas. Om PHEV:en passar ditt resemönster, annars är det bättre att välja vanliga Rav4 Hybrid”, skriver nederländska Autorai.

Eller som tyska Autobild skriver:

”Toyota visar att de kan bemästra hybrider – även de med sladd. Huruvida en sån sak som 306 hästkrafter är vettigt är en annan historia.”.

Det negativa är, förutom det att suven kanske inte är särskilt lustig att ta på rallyturer, priset. I dagar där elbilarna med lägre prislappar nu börjar komma är Toyotan förhållandevis dyr.

”Det här är något för alla undantaget de som vill ha sportighet. För resten, där räckvidd, hög komfort och prestanda är prioriterat  – de måste tänka många minuter för att hitta fel på denna Rav4-laddhybrid. Beklagligt är (som så ofta) att priset gör den fortfarande till ett exklusivt val”, skriver franska Turbo.

Just priset är en stötesten för belgarna på Auto Wereld som lyfter fram att det bara är olika skattesubventioner som gör att den blir ett bättre val än den vanliga hybriden.

”Merkostnaden jämfört med en hybrid är rejäl och som privatperson kan du inte kompensera det via lägre förbrukningskostnader. […] Det är oundvikligt att dra slutsatsen att laddhybriden, förutom extra kraft, inte har något särskilt värde utöver den relevans som skattesubventionerna ger för tjänstebilister. Det förtar dock inte att Rav4 i sig trots allt är en av de bästa suvarna i den här kategorin”, skriver de.

Europeiska mediernas betyg

I Europaindex får Toyota Rav4 PHEV ett samlat betyg på 75.92 poäng (baserat på 19 källor). Som mest kan en bilmodell nå ett poängsnitt om 100 poäng.

Ny Teknik

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt