Astronomer har hittat två nya superjordar där liv kan finnas

2020-01-17 11:02
En illustration av nyupptäckta exoplaneter. Foto: Robin Dienel, courtesy of the Carnegie Institution for Science

Bland flera nyupptäckta exoplaneter finns två som potentiellt har förutsättningarna för liv. De kretsar kring röda dvärgar nära vårt solsystem.

Ett team under ledning av forskarna Fabo Feng och Paul Butler vid Carnegie Institution of Science har upptäckt de två planeter där det kan finnas någon form av liv. Studien är publicerad i The Astrophysical Journal.

Planeterna kretsar kring de röda dvärgarna GJ229A sant GJ180 som ligger 19 respektive 39 ljusår från jorden. Det kan jämföras med vår närmaste stjärna Proxima Centauri på 4,2 ljusårs avstånd.

Planeter i den livsdugliga zonen kring röda dvärgar är ofta gravitationellt låsta, vilket innebär att planetens dagsida hela tiden är vänd mot stjärnan. De har alltså en sida som där det permanent är dag och en sida i ständigt mörker. Detta är inte en optimal förutsättning för liv.

Läs mer: Boom av nya satelliter skapar trängsel i rymden

Men de två nyupptäckta planeterna ligger på ett avstånd från sin stjärna som gör att de inte har en låst sida.

– GJ180 d är den tempererade superjord som ligger närmast oss och inte är gravitationellt låst till sin stjärna, vilket förmodligen ökar sannolikheten för att den ska kunna hysa liv, säger Fabo Feng på Carnegies hemsida.

Med superjordar menas att deras massa är större än vår planet men mindre än vårt solsystems mindre gasjättar, Uranus och Neptunus. I det här fallet är massan för GJ180 d minst 7,5 gånger större än jordens, och GJ229A:s massa 7,9 gånger större än jordens.

Läs mer: Ny jordliknande planet upptäckt av Nasa

Eftersom de två planeterna ligger i solsystem relativt nära vår egen sol öppnade är det bra förutsättningar för observationer med den nya generationen av rymd- och markbaserade teleskop som finns.

Planeterna hittades av Carnegie Planet Finder Spectrograph med radialhastighetsmetoden, där man studerar hur gravitation får stjärnan att i mycket liten skala röra sig runt tyngdcentrum – att stjärnan ”vinglar”.

Röda dvärgar är de vanligaste stjärnorna i vår galax, och med sin låga massa är de den kategori där sannolikheten är störst för att hitta planeter nära jordens storlek med den existerande tekniken.

Läs mer: De har en ny metod för att mäta syre hos exoplaneter

Stjärntypen bjuder också på flest planeter med rätta förutsättningar för flytande vatten. Planeternas omloppsbanor kan vara mindre än jordens, men fortfarande befinna sig i den livsdugliga zonen. Exempelvis tar de nyupptäckta världarna 106 samt 122 dagar på sig för ett varv runt stjärnan.

Mer om: Rymden