PODCAST

Någon måste kliva fram, sa Bill Gates – sedan skrotades allt

Podden Allt du behöver veta om ny teknik djupdyker i sjöfartens framtidshopp, e-metanol. Bonus: Nya svenska reduktionplikten – vilken är den vanligaste missuppfattningen?

Publicerad Senast uppdaterad

Nio av tio handelsvaror i världen åker någon gång fraktfartyg på sin väg till konsumenterna. Världshaven är fulla av containerfartyg, och trafiken väntas öka flera gånger om de närmaste decennierna.

Samtidigt ska sjöfarten ställa om och minska sina koldioxidutsläpp. Ett av de viktigaste framtidshoppen för det är e-metanol som ska ersätta drivmedel med olja. I Sverige och många andra länder med mycket förnybar elproduktion finns planer för storskaliga satsningar på att tillverka det här bränslet – men nyligen kom ett bakslag då den planerad e-metanolfabrik Flagship One i Örnsköldsvik skrotades, trots energijätten Ørsted som ägare och stöttning av Bill Gates.

Är det här ett tecken på en grön bubbla för e-metanol som börjar spricka – eller är det ett isolerat misslyckande? 

Ny Tekniks reporter Johan Kristensson reder ut allt om e-metanol, vad det är för ett bränsle, om planerade e-metanolfabriker i Europa och om hur den konkurrent som har kommit längst i Europa, danska European Energy, inte har haft svårt att hitta kunder. Fabriken startar i höst, och redan nu är 90 procent av den kommande produktionen såld.

Bonus i avsnittet: Hur fungerar den nya svenska reduktionsplikten? Dessutom: Ny Teknik-reporterns favoritmissförstånd om reduktionsplikten.

Det var vid FN:s klimatkonferens Cop 28 i Dubai som Bill Gates klimatfond meddelade att de avsåg köpa in sig med 15 procent i Flagship One.

Länk till klippet som är med i avsnittet (7.06 till 7.38).

Bill Gates citat som spelas upp i avsnittet, där han vid Cop 28 i december berättade om investeringen i svenska Flagship One:

”So deployment is where the rubber hits the road. It’s where we figure out the demand for the project, and without acting in this space people can be frozen, in the example of e-methanol, should the shipmakers make ships that make e-methanol? Well until they do we don’t want to make e-methanol. But until we make e-methanol they don’t want to do the ships. Someone has to really step forward, both with the technology and with the financing to get the ball rolling.”