Opinion

”Utveckla varningssystem för svår halka”

DEBATT. Trafikverket underskattar kraftigt bromssträckan med dubbfria däck på våt is och kommer med märkliga teser om halkkörning. Det behövs en rad åtgärder för att förbättra säkerheten vid svarthalka, skriver Lennart Strandberg, expert haveridynamik.

Vid körexperiment i Sälen under 1990-talet gav odubbade däck på blank is mindre än tio procent av väggreppet jämfört med på barmark. Liknande värden, med tiofaldigt förlängda bromssträckor kan utläsas från en svensk biltidnings återkommande tester av dubbfria däck de senaste åren.

Sälenprojektet finansierades av svenska bilägare genom den så kallade Skyltfonden vid dåvarande Vägverket, nu Trafikverket. Men rapporterna och forskningsresultaten ignorerades av myndigheten, som i sina vinterkampanjer kraftigt har underskattat bromssträckorna på is och kommit med kör- och säkerhetstekniskt märkliga teser, såsom att antisladdsystem kan ersätta dubbdäck.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här