Opinion

”Privatbilismen har en given roll i framtidens städer”

DEBATT. Räkna inte ut privatbilismen bara för att bilarna blir autonoma. Bilen kommer även fortsättningsvis att vara grunden för den personliga mobiliteten, skriver Anders Ydstedt och Kalle Bäck, KAK.

Så har den statliga utredningen om ”Självkörande fordon på väg” lagt sitt betänkande på regeringens bord. Utredaren konstaterar att det är för tidigt att uttala sig om många frågor, då utvecklingen med självkörande fordon ännu är i ett tidigt stadium. Det är klokt att lagstiftningen inte går före teknikutvecklingen, då många nya idéer måste få prövas.

Samtidigt föreslår man att ett nytt förarbegrepp ska införas för att reglera ansvarsfrågan vid eventuella olyckor. Föraren ska fortsatt vara ansvarig, tills helt självkörande bilar kommer ut på marknaden. Först då kan människan bli mer som en passagerare. Det är också glädjande att man föreslår att små självkörande lastbärare ska få köra utan särskilda tillstånd på gångvägar och liknande med en hastighet som är anpassad till omgivningen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här