Opinion

”Outsourcing – förutsättning för att klara it-säkerheten”

Statsminister Stefan Löfven tvingades den 27e juli ombilda regeringen på grund av skandalen på Transportstyrelsen. Istället för att låta huvuden rulla är det dags att snacka om kompetensbristen, skriver debattören. Foto: Emma-Sofia Olsson/SvD/TT
Olle Segerdahl, it-säkerhetskonsult på F-Secure

DEBATT. Låt skandalen på Transportstyrelsen bli en väckarklocka. Detta är ingen isolerad händelse i den offentliga sektorn utan ett vanligt exempel på att beställarna saknar säkerhetskunskaper. Det är inte outsourcing av it-tjänsterna som är problemet – tvärtom, enligt Olle Segerdahl på F-Secure.

Oavsett om vi tittar på skandalen kring Transportstyrelsens upphandling av it-tjänster eller det nyligen uppdagade fallet med Polisens interna löne- och personalsystem så är det beklagligt att diskussionen så tydligt fokuserar på ansvarsutkrävande – på att huvuden ska rulla. Istället borde vi titta på de systemfel och kunskapsbrister som orsakat dem. Det här är inga isolerade fall, och det är inget som är typiskt för offentlig sektor.

I dagens digitaliserade samhälle är de flesta företag, myndigheter och organisationer beroende av externa partners och leverantörer av it-tjänster för att få den dagliga verksamheten att fungera.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här