Opinion

”Nu blir elbilen ännu grönare”

REPLIK. IVL:s studie om batteritillverkningen ger en korrekt beskrivning av hur situationen var för några år sedan, däremot inte om nuläget eller framtiden. Det är många faktorer som avgör elbilens klimatpåverkan, skriver bland andra Mattias Bergman, Nevs och Tobias Henmark, Fortum Charge & Drive.

Att titta alltför mycket i backspegeln är ofta ett dåligt sätt att hålla koll på vart man är på väg. Det är en given slutsats av att läsa IVL Svenska Miljöinstitutets litteraturstudie om energiåtgång och utsläpp av växthusgaser vid tillverkning av batterier till elbilar. Det är en i huvudsak korrekt beskrivning av hur situationen var för några år sedan, däremot inte om nuläget eller framtiden, just för att det är en litteraturstudie.

I media har studien felaktigt lästs som en bedömning av elbilens klimatpåverkan, men denna samlade bedömning har IVL inte gjort. Vi finner att flera faktorer avgör elbilens samlade klimatpåverkan:

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här