Opinion

”Mindre lastbilar är extra lämpade för elektrifiering”

DEBATT. Även de medeltunga lastbilarna måste inkluderas i en ny miljöbilspremie för lastbilar. Annars blir premien i praktiken ett stöd för etanol och gas, inte till spridning av ny avancerad teknik, skriver forskaren Christian Berggren.

Allt fler instanser inser betydelsen av att minska utsläpp och andra miljöstörningar från den tunga trafiken. Både för att Sverige ska nå de ambitiösa klimatmålen med 70 procents minskning av fossilberoendet till år 2030 som riksdagen beslutat om, och för att förbättra miljön i våra städer. En viktig faktor här är också att Sverige har en framgångsrik tung fordonsindustri som är i internationell framkant vad gäller utveckling och lansering av ny klimatsmart teknik, med stora satsningar på elektrifierad drift.

Trafikanalys tar i rapporten Styrmedel för miljövänliga tunga lastbilar fasta på vikten av att reducera utsläppen från den tunga trafiken. Rapporten förordar därför att den miljöbilspremie för lastbilar som fanns med redan i utredningen Fossilfrihet på väg 2013 nu äntligen införs.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här