Opinion

”Innovationskraft - ingen one-woman-show”

Näringsminister Annie Lööf, fick Gnosjöandan med modersmjölken och vill lyfta fram betydelsen av entreprenörer som vågar starta eget. Foto: Johan Ödmann

DEBATT. Att öka innovationskraften i samhället är ingen "one-woman-show", inget som politiker löser på egen hand. Alla kloka hjärnor måste bidra, skriver näringsminister Annie Lööf som hoppas att fler ska våga satsa och starta eget.

Min uppväxt med den småländska Gnosjö-andan i modersmjölken, har gett mig en övertygelse om entreprenörernas roll som kuggar i ett välsmort och välfungerande samhällsmaskineri. Vi behöver fler som vågar starta och driva skogsföretag, livsmedelsföretag, energiföretag, miljöteknikföretag. Vi behöver fler som vågar ta steget att bli sin egen, att utmana kommunen på driften av ett äldreboende eller en förskola. Vi behöver fler unga som ser företagande som ett självklart alternativ till att bli anställd eller till att plugga.

Jag är mycket stolt över det arbete som Centerpartiet och regeringen hittills gjort för landets företagare men jag är långtifrån nöjd. Jag ser framför mig ett antal stora och långsiktiga utmaningar på näringspolitikens område. Innovationsfrågor är ett sådant område. Vår kreativitet och förmåga att omsätta innovationer i verkliga företag, produkter och tjänster är avgörande för jobbtillväxten i Sverige.

Jag ser tre huvudsakliga områden där ökad innovationskraft är betydelsefullt för Sverige:

* För det första behöver vi ökad innovationskraft för att möta globala samhällsutmaningar och ta vara på affärsmöjligheter. Vi står inför en rad utmaningar inom områden så som klimat, energi, fattigdom och demografisk utveckling, där vi behöver skapa förutsättningar för innovationer som kan ge svar på dessa utmaningar och bidra till en hållbar utveckling. När företag och länder kan leverera konkurrenskraftiga lösningar som möter globala samhällsutmaningar skapas dessutom tillväxt och nya jobb vilket bidrar till ökad livskvalitet. Det måste vara tillåtet, accepterat och uppskattat att både tjäna pengar och rädda världen.

* För det andra, behöver vi ökad innovationskraft för att skapa jobb och konkurrenskraft i en global kunskapsekonomi. Framväxten och utvecklingen av globala värdekedjor och innovationsnätverk kräver ökad förnyelsetakt i näringslivet, som i allt högre utsträckning måste förändra inte bara tekniken, tjänsten eller erbjudandet utan även hela affärsmodeller för att skapa värde och möta nya krav. Konkurrensen mellan länder och regioner om att vara attraktiva för innovativa verksamheter ökar kraftigt och kommer av allt att döma att öka ännu mer i framtiden. Detta sätter ökad press på Sverige att hänga med i det globala racet mot smarta lösningar.

* För det tredje, behöver vi ökad innovationskraft för att kunna leverera samhällstjänster med ökad kvalitet och effektivitet. Vård, skola, omsorg, transportsystem, energisystem, kommunikationssystem etc. utgör alla nödvändiga samhällsfunktioner för tillväxt och välfärd.

Det här arbetet är ingen one-woman-show eller fråga för politiken att lösa på egen hand. Regeringen arbetar därför med att ta fram en innovationsstrategi som ska presenteras i höst. En strategi som jag vill att alla kloka hjärnor ska ha bidragit med konstruktiva inspel och idéer till. Strategin är dock bara en början. Jag har gott hopp om att den dialog och de samarbeten som i dag växer fram kring hur vi i Sverige jobbar mer effektivt och systematiskt med att stärka innovationsklimatet, kommer att fortsätta att utvecklas. Och jag är glad att vi är många som vill medverka och hoppas vi blir fler och fler som engagerar oss!

Annie Lööf
Näringsminister (C)