Opinion

”Batteridrift i större skala - flygtekniskt omöjligt”

Kenneth Nilsson, civilingenjör. Förprojekterat civila flygplan på Saab och Deutsche Airbus, chef för tillämpad aerodynamik, Saab.
Patrick Berry, civilingenjör och tekn. lic. Förprojekterat civila och militära flygplan på Saab. Forskat, samt undervisat i flygteknik på LiTH.
Foto: JOHAN NILSSON / TT

DEBATT. Varje kilo flygfotogen måste ersättas med 30 kilo batteri. Det krävs minst 20 gånger bättre batterier för att passagerarflygplan ska komma på kartan, skriver flygingenjörerna Kenneth Nilsson och Patrick Berry.

Det globala flygresandet ökar med 4-5 procent per år. Samtidigt ökar utsläppen av växthusgaser. Att flyget ökar så snabbt beror bland annat på att det är relativt billigt att flyga numera, en följd av ny teknik som introducerats under åren; effektivare motorer, nya material, avancerade beräkningsmetoder, automatiserad tillverkning, digitalisering av avionik och styrsystem, med mera.

Till detta kommer kostnadsminskningar beroende på flygets avreglering och volymökningar i alla led.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här