Digitalisering

Youtube störst på streamingmarknaden

Intresset för streamingtjänster växer och överlägset störst är Youtube. I Sverige noterade man 1,3 miljoner dagliga tittare under årets tredje kvartal. Räknat på andel totalt konsumerade minuter står Youtube för 25 procent av allt tv-tittande på webben.

"Youtube har varit etta länge och fortsätter växa snabbt i alla åldersgrupper. I termer av räckvidd kommer ingen annan onlinetjänst i närheten", säger Marie Nilsson, vd för Mediavision, i ett pressmeddelande.

Sveriges Television har samtidigt 13 procent av andelen tittare av webb-tv. När det gäller traditionellt tv-tittande är samma siffra 30 procent för SVT.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här