Digitalisering
Youtube satsar mer på betaltjänster
Bättre lönsamhet och mer kvalitetsinnehåll – gratistjänsten riktar in sig på att få användare att betala.
Det startade som en tjänst för att göra det enkelt för folk att dela med sig av sina egna filmklipp. Tolv år efter starten når Youtube över en miljard användare.
Moderbolaget Alphabet Inc redovisar inte separata resultat för Youtube. Enligt en uppskattning som det amerikanska E-marketer research har gjort är Youtubes omsättning 2016 omkring 5,58 miljarder dollar.
Utslaget på antal användare hamnar Youtube långt bakom andra nätjättar som Facebook, Twitter och Google: mellan 3,5 till 5 dollar per användare, jämfört med Facebooks 16 dollar per användare och Google som får in över 50 dollar per användare i intäkter.
Ett sätt för Youtube att öka intäkterna genom mer kvalitetsinnehåll är att starta betaltjänster. I år väntas företaget lansera sin andra betaltjänst, tillsammans något eller några större tv-bolag, CBC nämns som ett av dem. Satsningen går under namnet ”Unplugged” – men Youtube har inte bekräftat något än.
Förra året startades Youtube Red, en reklamfri betaltjänst med originalserier och filmer med Youtubeprofiler. Red är inte tillgängligt för användare i Sverige, utan finns bara i USA och ett par länder till som Australien, Sydkorea och Mexiko.