Opinion

”Urspårad debatt om snabbtåg”

Höghastighetsbanor finns idag i Japan, Kina, Taiwan, Korea, Frankrike, Tyskland, Nederländerna, Belgien, England, Spanien och Italien. Ytterligare cirka tjugo länder planerar att inom de närmaste åren bygga höghastighetsjärnvägar, enligt debattören. Foto: Siemens

DEBATT. Varför skulle två spårsystem ge säkrare tågtrafik än ett när det är underhållet som är haken? Det undrar Ingvar Bergenudd efter att ha läst förra veckans debattartikel i Ny Teknik.

Vad är det som säger att ytterligare ett järnvägssystem kommer att medföra bättre underhåll i framtiden. Då skall de oglamorösa och för besparingsambitioner illa utsatta underhållsinsatserna fördelas på två system.

Har en känsla av att beslutsfattare och makthavare av någon anledning regelmässigt föredrar nysatsningar på storståtliga projekt framför underhåll av befintliga system.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här