Populärteknik
Under Skalet: Elsnurran är för svag
Elutombordarna är uppstickare i det svenska båtlivet. De knappt 600 000 småbåtarna i landet har oftast bensinmotorer. Nu har Under Skalet fått tag på en modern elsnurra för att se hur den klarar att sätta fart på flytetygen.
När båtägarna rankar de viktigaste upplevelserna från sin hobby kommer tystnad, lugn och naturupplevelser högt. Det enda som är viktigare är vackert väder, enligt Transportstyrelsen. Ändå drivs nästan alla småbåtar av knattrande, puttrande och vrålande två- eller fyrtaktare.
I det senaste avsnittet av Ny Tekniks webb-tv-serie Under Skalet visar Jan Herrlin och Jacob Norrby vad som finns på insidan av elutombordare, de nya motoralternativen som går på batteri och är i stort sett ljudlösa.
De har begränsad räckvidd och effekt, men är lätta att koppla lös och bära med sig, vilket hjälper upp en annan nackdel med konventionella utombordare: de är mycket stöldbegärliga.
Jan och Jacob hittar enkla lösningar och spekulerar kring hur stor dragkraften är när man finror, för mycket starkare än så är inte elutombordaren.
”Enkelt bygge” och ”tråkig motorprincip” är två av omdömena. Kanske är elsnurran inte lika robust som en bensinare, men propellern snurrar när man vrider på handtaget utan att förstöra vare sig lugnet eller naturupplevelsen.