Digitalisering

Svenska universitet utsätts för digitala sabotage

Universitetslektor Kristofer Modig har gjort om sitt arbetsrum på Kemicentrum i Lund till en liten studio. Han kan ha föreläsning för 100 studenter på en gång, men ser bara 18 av dem åt gången på små bilder på dataskärmen. Foto: Foto: Johan Nilsson/TT
”Det stora problemet är att man tappar kontakten med studenterna. De blir mycket mer anonyma för en”, säger Kristofer Modig, lektor i biofysikalisk kemi. Foto: Foto: Johan Nilsson/TT

Disputationer som saboteras av hakkors eller stötande bilder. Föreläsningar där åhörare plötsligt döper om sig till ett könsord. Den snabba digitaliseringen av undervisningen har inte varit smärtfri, och lärarna har tvingats lära sig att tackla sabotörer.

Publicerad

Mer än hälften av de svenska universitet och högskolor som svarat på en enkät gjord av TT har haft problem med att obehöriga tar sig in och stör på digitala föreläsningar, disputationer eller övningstimmar.

Så kallad zoombombning blev en plåga under coronavåren.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här