Premium

Svensk vindkraft tar båten från Kina – via Arktis

Det nederländska fartyget Symphony Sun, från rederiet Symphony Shipping, är ett av flera som transporterar vindkraftskomponenter från Kina till norra Sverige.
Kristoffer Arnqvist, Vattenfalls projektledare för Blakliden Fäbodberget.
Daniel Gustafsson, chef för landbaserad vindkraftsutveckling på Vattenfall.
Martin Johansson, utredare på Energimyndigheten.

Utanför det lilla samhället Fredrika bygger Vattenfall sin hittills största landbaserade vindpark. De väldiga komponenterna går sjövägen via Arktis. Trots transporten över halva jordklotet beräknas vindkraftsparken ändå ge låga utsläpp.

Publicerad Uppdaterad

Strax utanför Fredrika, på Blakliden och Fäbodberget, bygger Vattenfall just nu sin hittills största landbaserade vindkrafstpark. De 84 kraftverken byggs av närmare 800 huvudkomponenter som började levereras i juli – och det handlar om gigantiska pjäser som turbinproducenten Vestas tillverkar i hamnstäderna Taicang och Tianjin på Kinas östkust.

– Ett omfattande transportuppdrag, sammanfattar Kristoffer Arnqvist, Vattenfalls projektledare för Blakliden Fäbodberget.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här