Opinion

Svårt att göra en halvfull lastbil grön

Susanna Baltscheffsky, chefredaktör och ansvarig utgivare. Foto: Jörgen Appelgren

INLEDARE. För några år sedan åkte jag med en svensk långtradare från Helsingborg till Stuttgart i södra Tyskland. 25 ton svenskt hundfoder skulle levereras till tyska vovvar, och tyskt påskgodis köras tillbaka till svenska godisgrisar.

Publicerad

Chauffören var noga med att hålla hastighetsgränsen, max 80 kilometer i timmen. Det sparade upp till två deciliter bränsle per mil, och minskade däckslitaget. Alla åkeriets förare hade dessutom tränats i energisnål körning.

För ett åkeri vars 200 bilar varje dag tillryggalägger ett varv runt jorden, är varje insnålad deciliter sköna kronor i minskade utgifter. Och för alla oss EU-medborgare en miljövinst i form av minskade utsläpp, inte minst av koldioxid.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här