Premium

Stockholms nya höghastighetsfärjor – eldrivna bärplansbåtar

De får eldrift, 28 knops toppfart, och ett bärplansskrov som är så speciellt utformat att det inte får fotograferas i sin helhet – än. Green City Ferries bygger pendelbåtar för Stockholms farvatten, och återstartar ett stycke svensk varvshistoria av bara farten.

Publicerad

Under 2024 ska den ena el-färjan börja trafikera Täby-Ropsten och den andra Siarö-Österskär-Stockholm med plats för 147 passagerare var. Den ena färjan blir batterielektrisk, den andra ska drivas med bränsleceller.

Men först måste de byggas.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här