RYMDEN
Storaffär: Svensk teknik blir ”chaufför” för rymdinternet
Internetsatelliter i låg omloppsbana blir allt vanligare. Ett kanadensiskt bolag har nu köpt in hundratals omborddatorer från Beyond Gravity för att styra satelliter i en kommande konstellation.
I svenska kronor rör det sig om nära en halv miljard. Så stor är ordern som Beyond Gravity mottagit för att leverera omborddatorer till en kommande satellitkonstellation.
Att det skickas upp allt fler satelliter är i sig inget nytt, och att Beyond Gravity bygger teknik för rymdbranschen är också sedan gammalt. Tidigare har det dock varit under namnen Ruag eller Saab Ericsson Space.
Men affären visar på trender i branschen. Bland annat går det alltmer mot standardisering av produkter i rymdsegmentet, menar Tom Seeman som är sälj- och marknadschef på Beyond Gravitys affärsområde inom elektronik.
Ett exempel på en standardprodukt för Beyond Gravity är just omborddatorn som kallas COBC (Constellation On-Board Computer). Utvecklad av företagets olika utvecklingscenter i Göteborg, Tammerfors och Wien.
– Omborddatorn är som lastbilschauffören, som ser till att allt på satelliten fungerar. Om exempelvis inte solpanelen är riktad mot solen spelar det ingen roll att du har världens bästa nyttolast. Datorn kan bland annat styra och förändra konfigurationen för satelliten, säger Tom Seeman.
Telesat valde MDA Space
Företaget som köpt datorerna är kanadensiska MDA Space. De är sedan tidigare involverade i bland annat kommunikationen mellan den internationella rymdstationen, Nasas kommunikationssatelliter och markstationer på jorden. De har också utvecklat och levererat delar av nyttolasten till Onewebs stora konstellation som omfattar 650 satelliter
Och det är för en ny konstellation som omborddatorerna i den nya beställningen ska användas. Den heter Telesat Lightspeed och ska bestå av 198 satelliter. Beställaren är kanadensiska Telesat som gett MDA Space ett kontrakt värt 2,1 miljarder dollar.
– Telesat har hållit på i fem år med att hitta en leverantör av satelliter och man har tidigare förhandlat med både Airbus Space and Defence och Thales Alenia Space. De kom ganska långt med Thales, och även där var Beyond Gravity förhandsvalda för datorn, säger Tom Seeman.
Sedan fick Beyond Gravity en öppen förfrågan från MDA Space för en icke namngiven konstellation om 200-300 satelliter. Långt senare visade det sig att Telesat parallellt med Thales-förhandlingen också förhandlade med MDA Space, som till slut valdes för uppdraget.
MDA Space har stor erfarenhet av att tillverka själva nyttolasterna, och den blir viktigare när det handlar om många satelliter. Tidigare var bussen, alltså själva plattformen eller höljet en större avgörande faktor för vilket företag som valdes för tillverkningen.
– När man bara köpte en eller ett par satelliter så var det företaget som gjorde bussen som var viktigast. Nu om du ska göra en konstellation är nyttolasten mer väsentlig och de företag som är duktiga här kan vinna marknadsandelar. Som en konsekvens så blir bussen allt mera standardisera vilket är bra om du har kvalificerad produkt som kan möta volym och leveranstid, då kan du vinna marknadsandelar, säger Tom Seeman.
När det kommer till internetsatelliter finns det fördelar med att ha dem i låg omloppsbana, som Telesat Lightspeed är tänkt för. Då blir exempelvis latensen, fördröjningen, kortare, jämfört med geostationära satelliter som ligger längre bort från jorden. Detta är exempelvis viktigt för tidsynkronisering, autonom styrning och banktransaktioner.
I låg omloppsbana behövs dock fler satelliter för att få samma globala täckning. Det är också därför det blir allt större konstellationer. Det kändaste exemplet i dag är Space X Starlink som har över 6 000 satelliter i omlopp. Det är också med hjälp av Space X som Telesat kommer skjuta upp sina satelliter.
Företag väljer standardprylar på grund av kostnadsskäl
De som utvecklar satelliter vill helst ha teknik som är specialanpassade efter specifika behov. Men det blir både dyrare och kan ta längre tid, enligt Tom Seeman. Vilket gör att många företag som bygger större konstellationer behöver förlita sig på standardprodukter.
Och omborddatorn som nu ska flyga i Telesats nya konstellation är ett exempel på en sådan. Beyond Gravity hade redan utvecklat en dator med syftet att passa framtida konstellationer med avseende på pris, prestanda, volym och leveranstid.
– Köper man en standardprodukt vet man att den finns, man kan se den och börja utveckla sin mjukvara redan första dagen. Det är en stor fördel för kunden. Inte minst tryggheten att man kommer att få sina leveranser i tid, säger Tom Seeman.
Omborddatorerna som MDA Space har beställt har integrerade GNSS mottagare och antenner för navigering. Beställningen ligger på 252 datorer. Kontraktet mellan MDA Space och Telesat rör i ett första skede 198 satelliter, med möjligheten att beställa ytterligare 100.