RYMDEN

Motortrubbel och uppskjutet test – blir det satelliter från Sverige 2025?

Nästa år ska den första satellitbärande raketen skjutas upp från svenska Esrange. Men huvudmotorn är ännu inte färdigutvecklad och det sydkoreanska raketbolaget har haft bakslag: ”Avgörande att övervinna dessa utmaningar snabbt”.

Publicerad Senast uppdaterad

På rymdbasen Esrange har kapaciteten för att skjuta upp satelliter funnits sedan 2023. Men ingen av de större raketvarianterna som krävs för den typen av uppskjutningar har än så länge flugit från Sverige.

Tidigare under året kunde Ny Teknik avslöja att den första raketen som kommer att användas för det här ändamålet är Blue Whale 1. En 21 meter hög tvåstegsraket som utvecklas av sydkoreanska Perigee Aerospace.

Raketen ska skjutas upp första gången under slutet av 2025, enligt Swedish Space Corporation (SSC) som driver Esrange. Utöver Blue Whale 1 ska även raketen Firefly Alpha från amerikanska Firefly Aerospace användas i Sverige, första flygningen ska äga rum 2026.

Men till skillnad från den amerikanska raketen så har Blue Whale 1 aldrig flugit, den har därmed inte heller levererat satelliter till rymden.

Dessutom är raketens huvudmotor inte helt färdigutvecklad. Att lösa det, samt goda resultat vid ett viktigt test som nu närmar sig kan bli avgörande för om uppskjutningar från svensk mark kan ske 2025 som tänkt. 

Raketuppskjutning, illustration
Illustration av en uppskjutning av Blue Whale 1.

Testet av raketen har flyttats fram 

När det blev känt att Perigee skulle stå för den första stora raketen från Esrange intervjuade Ny Teknik SSC:s Philip Påhlsson om samarbetet och om Perigee. Han är programansvarig för den nya satellituppskjutnings- och testverksamheten vid Esrange på SSC. 

en man i kavaj utomhus.
Philip Påhlsson, programansvarig för satellit- och testverksamheten vid Esrange på SSC.

– De har inte gjort några orbitala uppskjutningar än så länge. De har en planerad suborbital uppskjutning nu under sommaren där de i stort sett flyger andrasteget på den raket som ska skjutas härifrån så småningom. Och sedan har de en orbital uppskjutning planerad från Sydkorea innan de kommer till Esrange, berättade han i maj. 

En suborbital uppskjutning kallas även för kastbanefärd, vilket betyder att raketen inte når tillräcklig fart för att placera något i omloppsbana. Det blir med andra ord som de sondraketer som i dagsläget med jämna mellanrum flyger från Esrange.

Men den suborbitala flygningen verkar inte ha ägt rum som tänkt under sommaren. Och nu har den flyttats fram igen. 

En kvinna i randig skjorta.
Sooyeon Shim, marknadschef på Perigee Aerospace.

– Vi förbereder för närvarande en suborbital testflygning från ön Jeju i Sydkorea som är planerad till första kvartalet nästa år. Ursprungligen var den planerad till oktober men vi beslutade att skjuta upp testet för att noggrant se över och ta itu med riskerna i samband med hårdvaran och uppskjutningsoperationen, samt att vänta på bättre väder och marina förhållanden, skriver Sooyeon Shim, marknadschef på Perigee Aerospace, till Ny Teknik.

Hon bekräftar att det är en mindre raket som ska testas, alltså inte Bluewhale 1. Det rör sig om en modifierad variant av raketens andrasteg som Perigee kallar för Blue Whale 0.4.

– Vi kommer att skjuta upp den från Cetacea 1, en marin uppskjutningsplattform vi bygger. Huvudsyftet med detta test är att validera bärraketshårdvaran och markstödssystemen, skriver Sooyeon Shim.

Den mindre raketen ska också bära med sig nyttolaster från tre sydkoreanska startupbolag under testet.

Människor med en raket.
Anställda på Perigee Aerospace med raketen Blue Whale 0.4.
En raket.
Blue Whale 0.4 på uppskjutningsrampen, raketen ska testas i början av nästa år.

Motorn är inte helt färdigutvecklad

Tesflygningen av Blue Whale 0.4 har alltså flyttats fram igen. Men om allt går vägen där är tanken att direkt gå till den fullvärdiga 21 meter höga tvåstegsraketen.

Philip Påhlsson på SSC har tidigare berättat att en komponent i raketen fortfarande varit under utveckling. Något som nu bekräftas av det sydkoreanska bolaget när de berättar om planerna efter den suborbitala flygningen. 

– Efter ett framgångsrikt test kommer vi att påbörja vårt nästa projekt, uppskjutningen till omlopp av Blue Whale 1. Nyckeln till detta projekt är att slutföra utvecklingen av vår huvudmotor, Blue 1S. Det är en turbopumpsmatad motor driven av flytande metan som körs enligt gasgeneratorcykeln, skriver Sooyeon Shim. 

Raketens huvudmotor är alltså inte helt färdigutvecklad. Men den är ”nästan där” enligt Sooyeon Shim.

Att det är just motorn som inte är färdig påverkar inte SSC:s förtroende för Perigee Aerospace.

Philip Ohlsson, kommunikationschef på SSC.

– Vad gäller utvecklingen av raketen och dess motor så lämnar vi dessa detaljer till Perigee att svara på. Vi har förtroende för deras utvecklingsprocess men har samtidigt respekt för komplexiteten i att ta fram ny raketteknologi. Det är, som vi alla känner till, inte ovanligt med förseningar inom rymdindustrin och det får man ha respekt för, skriver Philip Ohlsson, kommunikationschef på SSC. 

Inte säkert om raketen flyger med last från Sverige

Förhoppningen är trots motorn att det första testet av Blue Whale 1 ska bli av 2025, och det finns då också en möjlighet att det är last med på färden. En satellit från en ”äventyrlig kund” som Sooyeon Shim kallar det hade kunnat tas till omlopp under testet.

Om den första Blue Whale 1-raketen från Sverige kommer att ha med sig någon satellit upp har inte varit klart tidigare. Men det tror Sooyeon Shim att den kommer att ha, samt bekräftar att den tidigare tidslinjen ligger kvar.

– Vi siktar på 2025. Och ja, jag tror att vi kommer att ha nyttolaster för den första flygningen också. SSC och Perigee har samarbetat för att säkra kunders nyttolast för framtida uppskjutningar från Esrange Space Center. Jag är säker på att vi kommer att erbjuda mycket prisvärda, tillgängliga och pålitliga möjligheter för kunder i Europa och över hela världen, skriver hon.

Motortest av Blue 1S. Motorn är enligt bolaget inte helt färdigutvecklad.

Enligt Philip Ohlsson på SSC är det fortfarande inte klart om det blir någon nyttolast på demoflygningen, men han bekräftar att tidslinjen ligger kvar.

– Som det ser ut just nu ligger vi kvar i den initiala tidslinjen för Perigee. Arbetet med att anpassa anläggningen till Blue Whale 1 pågår parallellt med de förberedelser som görs i Sydkorea. Detsamma gäller för Fireflys raket Alpha, skriver han. 

Perigee Aerospace hoppas få till en eller två uppskjutningar 2025. Under 2026 ska antalet höjas till fyra för att till 2027 kunna höja tempot ännu mer och fullt ut använda uppskjutningsplatserna bolaget har tillgängliga. Utöver Esrange i Sverige och Jeju i Sydkorea ska Perigee också skjuta upp raketer från Australien.

Finns det något som kan ändra uppskjutningsschemat?

– I den här branschen kan som bekant många saker hända. När det kommer till vårt suborbitala projekt Blue Whale 0.4 var vi tvungna att kämpa mot svåra väder- och havsförhållanden. Tekniska, regulatoriska och miljömässiga faktorer kan alla orsaka förseningar, men det är avgörande att övervinna dessa utmaningar snabbt, i den mån de går att kontrollera, skriver Sooyeon Shim.