Bygg

Spår med gps hur marken rör på sig

Så går flytten av staden till. Grafik: Jonas Askergren
Så går flytten av staden till. Grafik: Jonas Askergren
Stadsflytten görs i små etapper, och det nya Kiruna växer fram utmed en huvudgata österut. Bild: White Arkitekter
Stadsflytten görs i små etapper, och det nya Kiruna växer fram utmed en huvudgata österut. Bild: White Arkitekter
Så går flytten av staden till. Se stor uppklickbar grafik nedan i artikeln. Grafik: Jonas Askergren
Så går flytten av staden till. Se stor uppklickbar grafik nedan i artikeln. Grafik: Jonas Askergren
Britt-Mari Stöckel och Jimmy Töyrä, bergmekaniker på LKAB. Deras prognoser för markdeformationer är viktiga för att ange takten i stadsflytten. Foto: Fredric Alm
Britt-Mari Stöckel och Jimmy Töyrä, bergmekaniker på LKAB. Deras prognoser för markdeformationer är viktiga för att ange takten i stadsflytten. Foto: Fredric Alm
Jimmy Töyrä förklarar gruvans utbredning i Kiruna. Foto: Fredric Alm
Jimmy Töyrä förklarar gruvans utbredning i Kiruna. Foto: Fredric Alm
Reflektor för radarsatellitmätning av markdeformationer. Foto: Fredric Alm
Reflektor för radarsatellitmätning av markdeformationer. Foto: Fredric Alm
Gruvstaden Kiruna 1965.
Gruvstaden Kiruna 1965.
– Vi ska ligga i framkant när det gäller sådant som boende och kollektivtrafik. Gör vi inte det nu behöver vi bygga om senare, säger Christer Vinsa, projektchef på Kiruna kommun för stadsomvandlingen.
– Vi ska ligga i framkant när det gäller sådant som boende och kollektivtrafik. Gör vi inte det nu behöver vi bygga om senare, säger Christer Vinsa, projektchef på Kiruna kommun för stadsomvandlingen.
En tio kilometer lång linbana ska förse nya Kiruna med kollektivtrafik. Bild: White Arkitekter
En tio kilometer lång linbana ska förse nya Kiruna med kollektivtrafik. Bild: White Arkitekter

Med hjälp av flera hundra utplacerade plintar för gps-mätningar håller LKAB:s bergmekaniker koll på markrörelser i Kiruna. Deras prognoser bli allt viktigare när deformationszonen nu närmar sig staden.

Publicerad

– Om marken töjs mer än 15 centimeter över en sträcka av 50 meter överskrider det vårt miljövillkor, säger Britt-Mari Stöckel, bergmekaniker.

Stålstolparna står överallt i Kiruna. Sammanlagt är det 337 – för tillfället. Fler och fler sätts upp.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här