Premium

Så ska Sveriges miljöfarligaste vrak saneras

På tio år ska ett trettiotal miljöfarliga vrak saneras på olja. Samtidigt finns ingen lösning på den största utmaningen - skepp från andra världskriget som har kemiska stridsmedel ombord.

Publicerad

Det är en kall och klar novemberdag, havet ligger lugnt utanför Måseskär i Bohuslän. Tittar man ut från däck på flottans ubåtsräddningsfartyg HMS Belos svävar olja på vattenytan. Små vindpustar för med sig en distinkt dieseldoft.

Långt där nere, på 74 meters djup, ligger SS Skytteren. Sveriges mest akut miljöfarliga vrak. Det är ett 174 meter långt skepp som ligger mer eller mindre intakt på havsbotten sedan över sjuttio år.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här