Premium

Så ska Sveriges miljöfarligaste vrak saneras

På tio år ska ett trettiotal miljöfarliga vrak saneras på olja. Samtidigt finns ingen lösning på den största utmaningen - skepp från andra världskriget som har kemiska stridsmedel ombord.

Publicerad

Det är en kall och klar novemberdag, havet ligger lugnt utanför Måseskär i Bohuslän. Tittar man ut från däck på flottans ubåtsräddningsfartyg HMS Belos svävar olja på vattenytan. Små vindpustar för med sig en distinkt dieseldoft.

🔒 För att läsa artikeln behöver du vara prenumerant


Prova Ny Teknik – 89 kr
för 2 månader


Få tillgång till allt på nyteknik.se samt e-tidningen.
Prenumerationen förnyas automatiskt efter din provperiod till ordinarie pris 299 kr/månad. Ingen bindningstid, säg upp när du vill. Gäller endast nya prenumeranter.



Kom igång nu →

Är du medlem i Sveriges Ingenjörer eller tidningsprenumerant? Aktivera ditt konto här
Se andra erbjudanden: nyt.se/prenumerera