Miljö

Så ser EU:s nya utsläppskrav för lastbilar ut

Ett viktigt motiv till att skapa lastbilskonvojer är att de förväntas öka trafiksäkerheten. En människa har en reaktionstid som räknas i sekunder, medan de sensorer som ska hålla koll på vad som händer runt ett självgående fordon – men även styra vad som ska göras – kan agera på millisekunder. Foto: Peggy Bergman
Ett viktigt motiv till att skapa lastbilskonvojer är att de förväntas öka trafiksäkerheten. En människa har en reaktionstid som räknas i sekunder, medan de sensorer som ska hålla koll på vad som händer runt ett självgående fordon – men även styra vad som ska göras – kan agera på millisekunder. Foto: Peggy Bergman

Efter tuffa förhandlingar har EU:s lagstiftare för första gången enats om vilka utsläppskrav som ska gälla för tunga fordon.

Publicerad

(Uppdaterad)

Koldioxidutsläppen från nya tunga fordon, såsom bussar och lastbilar, ska enligt beslutet minska med 15 procent till år 2025 och 30 procent till år 2030, jämfört med 2019 års nivåer.

Beslutet, som måste godkännas i EU-parlamentet i en omröstning i mars, har föranletts av intensiva diskussioner mellan branschen och politikerna.

– Den svenska industrin har tidigare välkomnat tuffa mål men deras europeiska branschorganisation, ACEA, tycker att kraven är alldeles för hårda och hade velat se hälften så tuffa mål, säger EU-parlamentarikern Christofer Fjellner (M) till SR Ekot.

En annan svensk parlamentariker som deltog i förhandlingarna, Jakop Dalunde (MP), är delvis nöjd med resultatet.

”Det är bra att EU tar steg mot att minska koldioxidutsläppen från lastbilar även om vi tror det krävs högre ambitioner”, skriver han i en kommentar till TT.

Samtidigt anklagar han M och KD för att inte förespråka tillräckligt hårda krav.

”Moderaterna och Kristdemokraterna har i denna process tyvärr verkat som en motkraft till höjda ambitionsnivåer för utsläppsminskningar och bindande mål”, säger han.

Rättad: I en tidigare version uppgavs fel siffra för utsläppsminskningen till 2025.