Premium

Så mycket sparas in när alla lastbilar kör förarlöst

En helt förarlös lastbilsflotta i Sverige skulle årligen spara in miljarder. KTH:s prognos är mer lastbilstransporter körda i lättare fordon än i dag. Därmed rullar varje ton gods längre.

Publicerad

Albin Engholm är forskningsstuderande vid KTH. I ett forskningsprojekt med Trafikverket har han undersökt vad som kan hända med transportsystemet när automatiseringen av lastbilar har slagit igenom på bred front.

För att modellera sina scenarier har forskaren anpassat Trafikverkets nationella godstransportmodell Samgods. Han har räknat på är hur skiftet kan förändra kostnadsbilden för lastbilstransporter. Med föraren bortplockad blir det runt 30 procent billigare per körd tonkilometer.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här