Grafik

Så kunde de kartlägga 50 miljoner Facebook-användare

Så genomförde Cambridge Analytica det historiska dataintrånget mot Facebook. Grafik: Jonas Askergren

GRAFIK. Med ett till synes oskyldigt personlighetstest samlade Cambridge Analytica in data om miljontals amerikanska väljare. Information som sedan låg till grund för att utforma en kampanj till stöd för Donald Trump i presidentvalet 2016.

Publicerad

Så här gick det till:

1. 2014 utvecklade Cambridge Analytica i samarbete med forskaren Aleksandr Kogan ett personlighetstest som kunde användas för att samla in data om användarna.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här