Premium

Så hade Polestar kunnat ducka prestigeförlusten

Möjligheten till trådlösa uppdateringar (OTA) hade förmodligen inneburit att Polestar inte behövt återkalla 2 000 bilar. Men varför dröjer de etablerade tillverkarna så med funktionen?

Publicerad

Att Volvosyskonet Polestar tvingas återkalla samtliga omkring 2 000 sålda exemplar av elbilen Polestar 2 innebär förstås både en kostnad och en prestigeförlust.

Samtidigt är företaget inte det enda som just nu kämpar med programvaruproblem i nya elbilar. Volkswagen har till exempel haft omfattade problem med ID.3.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här