Populärteknik
Ny poängberäkning i Alfapet

Nu finns ett förslag till ny poängberäkning i den engelska versionen av korsordsspelet Scrabble som i Sverige tidigare hette Alfapet.
Bokstavsspelet Scrabble som skapades 1938 av Alfred Butts fick en renässans när det dök upp i datorversioner för on-linespel. Nu har spelet i form av mobilappar som Wordfeud gjort det ännu mer populärt.
Men nu tycker den amerikanska forskaren Joshua Lewis att det är dags för en ny poängberäkning i den engelskspråkiga versionen, skriver han på sin blogg. Anledningen är att språket förändrats en hel del sedan 1938. Då baserade Alfred Butts de olika bokstävernas poäng utifrån hur ofta de fanns med i texter på New York Times förstasida. Bokstaven Q fick exempelvis tio poäng medan mer vanligt förekommande bokstäver som E, A och R bara fick en poäng.
Enligt Joshua Lewis har det nu exempelvis tillkommit en hel del nya korta ord som gör det enklare att lägga ut Z, Q och X som alla har höga poäng.
För att hitta mer relevanta poäng skapade Joshua Lewis datorprogrammet Valett som beräknar bokstävernas i frekvens i det engelska språket, vanligaste ordlängder och hur pass enkelt olika bokstäver kan kombineras.
Resultatet blev bland annat att poängen för Z som idag har tio poäng bör sänkas till sex och X som har åtta poäng bör vara värd fem poäng.
Några av bokstäverna som M och G har även uppgraderats från två till tre poäng.
John Chew som är ordförande i North American Scrabble Players Assiciation berättar för BBC att han ofta hör kritik av spelets poängberäkning.
- Men en förändring skulle leda till en katastrofal ilska, säger John Chew.
En talesperson för Mattel som tillverkar Scrabble i Europa säger att det inte finns några planer på att ändra spelet, skriver CBC News.