Digitalisering
Nu ska Google erövra tv:n
Nu ger sig Google på det många försökt men ingen lyckats med – att förena internet med tv:n i vardagsrummet. Med på tåget finns bland annat Sony, Intel och Logitech. Apparaterna kommer redan till hösten.
Microsoft har försökt med mediacenter i vardagsrummet, Apple med boxen Apple TV, Yahoo med widgetar eller småprogram integrerade i tv-bilden och en rad tillverkare gör nu tv-apparater med internetuppkoppling. Inget har blivit någon större succé.
Nu är det dags för Google att försöka.
Ett problem med fleratidigare satsningar är att tittarna oftast tvingats välja mellan tv och internet, vilket tycks vara en besvärlig tröskel.
Google TV som presenterades på torsdagen ska istället ge en integrerad upplevelse. Med en sökfunktion ska användarna kunna söka efter allt tänkbart innehåll, från vanliga tv-kanaler till hela internetvärlden inklusive Youtube och internet-tv. Plus eget material och innehåll lagrat på digital videoinspelare.
Tekniskt sett handlardet om en tv-apparat med en Intel-processor och Googles operativsystem Android inbyggt, tillsammans med webbläsaren Chrome och stöd för Adobes Flash-format.
Sony utlovar sådana tv-apparater i USA redan till hösten, medan tillbehörsjätten Logitech ska sälja settopboxar som kan anslutas till existerande tv-utrustning, plus tillbehör som tangentbord och videokamera samt möjlighet att använda mobilen som fjärrkontroll.
En väsentlig bit av ekosystemet runt Google TV blir skräddarsydda extraprogram och webbapplikationer, i linje med "apparna" till mobiltelefoner som Iphone eller Android-mobiler.
Och vid torsdagens presentation som skedde vid utvecklarkonferensen Google I/O, uppmanade Google deltagarna att ta fram nya webbapplikationer och Android-program baserade på särskilda verktyg som snart släpps.
Premiären för Google TVkommer att ske i samarbete med den amerikanska satellitjätten Dish Network och tv-apparater och boxar kommer att säljas via kedjan Best Buy.
Om det blir succé eller inte är för tidigt att sia om.
Klart är att Googlebara genom att ha lyckats samla vd:arna för Intel, Sony och Logitech, Best Buy, Dish Network och Adobe vid en och samma presentation, tycks ha mer på fötterna än någon tidigare aktör.