Digitalisering
Mobilt bredband suger musten ur Tre
Kunderna på mobilt bredband suger musten ur mobiloperatören Tre. Tre har en sjättedel av kunderna, men nästan två tredjedelar av trafiken.
Motsatsen till Tre är Telia, som har hälften av kunderna men bara en sjättdel av trafiken.
Uppgifterna om mobilt bredband - en tjänst som fullkomligt exploderat det senaste året - framgår av PTS färska rapport om telemarknaden.
Förklaringen till Tres andel av trafiken ligger i att Tres kunder hör till internetgenerationen och dessutom ofta har det mobila bredbandet som enda internetuppkoppling.
Det rapporterar tidningen Computer Sweden.
Tre planerar nu att införa ett trafiktak, som innebär att hastigheten sänks när användaren förbrukat en viss volym.
Även Telia, som har betydligt mindre trafik per användare, anser att mobilt bredband skapar problem,och planerar en differentiering av priserna.
Bengt Nordström, vd för telekomkonsulten Northstream med mobiloperatörer världen över som kunder sedan tio år, menar dock att mobilt bredband kan bli en bra affär för de operatörer som lär sig hantera kostnadskontroll som andra industriföretag.
- Jag tror att välskötta mobila bredbandsbolag är en jättebra affär för dem som är kloka och hanterar kostnader, saBengt Nordström till Ny Teknik i en intervju nyligen, och tillade:
- Ett skäl är att innovationssystemet internet alltid kommer att leverera så fantastiskt mycket bra tjänster, underhållning, information och nytta att man vet att kunderna kommer att använda pipan man levererar.