Digitalisering

Mobilt bredband blir långsammare i reklamen

Efter hot om böter enas Tele2, Telenor, Telia och Tre om hur mobilt bredband ska marknadsföras. Nu ska de ange hastigheten som är praktiskt möjlig att uppnå.

Publicerad

Konsumentombudsmannen förbjöd nyligen mobiloperatörerna Telia, Tele2 och Tre att lova ”upp till 7,2 megabit/s” i sin marknadsföring för mobilt bredband. De hastigheterna går inte att uppnå, menade KO, och hotade med böter på en halv miljon kronor.

För att blidka KO har operatörerna enats om ett sätt att marknadsföra mobilt bredband. Nu ska operatörerna ange hastigheten som är praktiskt möjlig att uppnå. Inte enbart den teoretiska hastigheten, som påverkas av en rad faktorer. Som avstånd till basstationen, antal användare och om man befinner sig inom- eller utomhus.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här