Lego inspirationen bakom fabrikens nya lastvagnar

2015-05-13 12:29  

Från noll till 40 miljoner i omsättning på fem år. Flexqube i Göteborg har på kort tid fått ordentlig snurr på sina logistik­vagnar i byggsats – inspirerade av lego.

Som ett meccano eller industriellt lego. Så beskriver Christian Thiel Flexqubes produkt.

– Det är bra liknelser för att få polletten att trilla ner snabbt hos kunderna, säger han medan han hämtar ett antal kuber, stänger och brickor i höghållfast stål som han lägger upp på konferensbordet på företagets kontor i centrala Göteborg.

Vid en närmare titt är det bara fem olika bitar, men de kan byggas ihop på oändligt många olika sätt. Flexqube använder dem för att göra vagnar och annat som behövs för den interna logistiken i en fabrik. Det är ett område där det fortfarande finns stor potential till förbättringar.

– Titta in i en fabrik och den är helt översvämmad av vagnar, fixturer och ställage, säger Christian Thiel som är finanschef och en av företagets grundare.

Precis som de övriga två grundarna byggde han mycket med lego som barn och det är också från lego som trion hämtat inspiration till sitt modulsystem. Idén att bygga vagnar för materialhantering kläcktes av Flexqubes teknikchef Per Augustsson, som tidigare bland annat jobbat på Volvo. Såväl i bilindustrin som i andra branscher ökar antalet produktvarianter.

– Dessutom lever produkterna under allt kortare tid. Ska du behålla dina marginaler så måste du ha en flexibel produktionsmiljö, säger Christian Thiel.

De vagnar som används i dag för att transportera olika artiklar mellan lager och montering är oftast svetsade, tunga och omöjliga att bygga om efter nya behov. Samtidigt ställs det krav på att produktionen ska bli mer flexibel.

Flexqubes lösningar kan återanvändas i det oändliga. Ändras en produkt så är det bara att bygga om logistikvagnarna.

Industrin har upptäckt fördelarna. Sedan försäljningen kom i gång för tre år sedan har omsättningen skjutit i höjden. Förra året landade den på 14 miljoner kronor. I år kan den växa upp mot 40 miljoner, tror Christian Thiel.

Bland kunderna finns många globala koncerner som gör allt från lastbilar och flygplan till traktorer och vindkraftverk.

Förutom att de kan byggas om efter behov ger Flexqubes vagnar en bättre ergonomi för de anställda i produktionen. De är lätta att rulla, kan förses med olika handtag och går enkelt att sänka för att anpassas till montörens längd.

Allt fler företag väljer också att använda vagnar som körs i tåg för att transportera artiklar i fabrikerna i stället för gaffeltruckar, eftersom gaffeltruckarna orsakar skador på både människor och material.

Flexqube tar för det mesta hjälp av partner utom vid konstruktion och försäljning. På kontoret i Göteborg jobbar i dag bara tio personer. När Ny Teknik är på besök är det ganska tomt. De flesta är på kundmöten eller träffar företagen som sköter produktion och distribution.

Företagets vd Anders Fogelberg ägnar alltmer av sin tid på USA-kontoret i Atlanta. Han berättar över telefon att man förbereder sig för en stor logistikmässa i Chicago:

– Många amerikanska företag ligger efter Europa, både när det gäller ergonomi och att gå från gaffeltruckar till olika typer av tåglösningar i produktionen, så tajmingen är bra för oss i USA.

På hemsidan bygger Flexqube upp ett bibliotek av cad-ritningar och byggbeskrivningar. Ungefär hälften av kunderna beställer vagnarna färdigmonterade. Hälften väljer att montera själva.

– Tanken är att om du behöver en viss typ av vagn kan du gå in och leta och se hur andra gjort, säger Anders Fogelberg.

För att modifiera vagnarna behövs bara en skruvdragare. Har man väl lärt sig hur delarna sätts ihop så behövs ingen mer utbildning för att bygga sin egen konstruktion.

– Precis som med lego, säger Anders Fogelberg.

 

Gilla Ny Teknik på Facebook

 

Flexqube

  • Gör: Flexibel materialhantering.
  • Grundat: 2010.
  • Ort: Göteborg.
  • Anställda: 10.
  • Omsättning 2014: 14 miljoner.
  • Riskkapital: 0.
  • Huvudägare: Grundarna.

Bygger på siffran sju

  • Flexqubes system består av ett fåtal grundkomponenter som kan kombineras hur som helst. Alla mått är baserat på siffran sju. Längder på rör och balkar är multiplar av sju. Det är sju centimeter mellan hålen på balkarna. Kuberna som kopplar ihop olika delar är sju centimeter.
  • Idén är att det ska vara enkelt och att modulerna ska passa i standardemballage.
  • För montering används egentligen bara M6- och M10-skruvar.

Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt